Głównym tematem VI sesji Rady Gminy Ciechocin była nowa umowa na wywóz odpadów. Poprzednia, obowiązująca od 2015 roku, wygasa w tym miesiącu.
Do przetargu stanęła tylko jedna firma, EKOSYSTEM z Wąbrzeźna, która świadczyła usługi na terenie gminy przez ostatnie cztery lata. Oferta opiewa na kwotę 1 127 520 zł co oznacza, że w porównaniu z poprzednią jest droższa o ok. 30%. Wykonawca podwyżkę tłumaczy wzrostem opłat marszałkowskich (z 24 do 170 zł za tonę) oraz wyższymi kosztami odzysku i utylizacji śmieci. Od 1 kwietnia 2019 r. stawki będą prezentować się następująco:
Odpady niesegregowane: 24 zł za mieszkańca do pięciu osób w gospodarstwie, 14 zł za szóstą, siódmą i ósmą osobę, 6 zł za dziewiątą i każdą następną osobę.
Odpady segregowane: 12 zł za mieszkańca do pięciu osób w gospodarstwie, 7 zł za szóstą, siódmą i ósmą osobę, 3 zł za dziewiątą i każdą następną osobę.
Zmianie ulegną także opłaty za pojemnik o określonej wielkości w przypadku, gdy w nieruchomości nie zamieszkują na stałe mieszkańcy. Będą one wynosić odpowiednio:
Za odpady niesegregowane: 24 zł za pojemnik 60 l., 43 zł za pojemnik 120 l., 85 zł za pojemnik 240 l., 128 zł za pojemnik 360 l., 211 zł za pojemnik 600 l i 375 zł za pojemnik 1100 l.
Za odpady segregowane: 16 zł za pojemnik 60 l., 29 zł za pojemnik 120 l., 58 zł za pojemnik 240 l., 85 zł za pojemnik 360 l., 140 zł za pojemnik 600 l i 250 zł za pojemnik 1100 l.
Warto dodać, że gminie udało się wynegocjować bezpłatne pojemniki na popiół. Każdy zainteresowany mieszkaniec może złożyć zapotrzebowanie na takowy w Urzędzie Gminy Ciechocin. Ponadto w tej cenie zawarta jest również całoroczna wywózka odpadów wielkogabarytowych.
Zmiany dotkną także właścicieli domków letniskowych. Dotychczas ponosili oni opłaty jak za nieruchomości niezamieszkałe. Na początku sezonu Stowarzyszenie Właścicieli Domków Letniskowych w Okoninie przekazywało deklaracje dotyczące zapotrzebowania na daną wielkość pojemników i na podstawie tego byłą wyliczana opłata. Obecnie ustawodawca nakłada obowiązek pobierania opłaty w formie ryczałtu, który będzie wynosić 120 zł za rok w przypadku odpadów segregowanych lub 240 zł w przypadku odpadów niesegregowanych za jeden domek. Stawka została wyliczona na podstawie poprzednich okresów po dodaniu wspomnianej 30% podwyżki, wynikającej z nowej umowy.
Wszystkie zmiany w stawkach zostały przyjęte przez radnych jednogłośnie.
(LB)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie