Jak podziękować bohaterom za wolną ojczyznę, za poświęcenie, przelaną krew, a jednocześnie zaznaczyć, że ich postawa nie poszła na marne, bo wciąż jest dla młodych ludzi przykładem? To z pewnością niełatwe zadanie przed pedagogami współczesnej szkoły. Ale czy niemożliwe?
Okazuje się, że sposobów na to jest wiele. Pomocna okazała się ogólnopolska kampania o tematyce historycznej: „BohaterON – włącz historię!”. Jej celem jest upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im kartek z pozdrowieniami oraz ze słowami podziękowań i uznania. Projekt ten, bazując na historiach powstańców, wzmacnia poczucie tożsamości narodowej, krzewi postawy patriotyczne oraz buduje wrażliwość społeczną.
Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON” dosłownie włącza historię bohatera – film albo prezentację, na komputerze, w telewizji bądź na tablecie. Nazwa ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej indywidualnych historii powstańców, poprzez nowoczesny patriotyzm.
Tak też było w Szkole Podstawowej im. Dziewanowskich w Płonnem. Uczniowie klas IV-VIII z zapartym tchem i ogromnym zaciekawieniem oglądali filmy, słuchali historii powstańców oraz brali czynny udział w lekcjach dotyczących Powstania Warszawskiego. Temat zainteresował ich tak bardzo, że szukali literatury na ten temat w różnych źródłach. Bardzo zaangażowali się w pisanie kartek do uczestników powstania. Ozdobili je pięknymi obrazkami, symbolami naszej ojczyzny. Były i flagi narodowe, i polskie maki, i polskie bociany, a nawet biało-czerwone serca, a to wszystko dla niezłomnych, wielkich Bohaterów. Koordynatorem akcji w szkole był nauczyciel Dawid Stachowski.
(ak), fot. nadeslane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie