:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
  21°C rozproszone chmury

Droga do poprawki

Interwencje, Droga poprawki - zdjęcie, fotografia

Oddana do użytku 3 miesiące temu droga powiatowa do Wrock nadaje się do naprawy. Już teraz w wielu miejscach występują ubytki i pęknięcia. Nawet bez przeprowadzenia odwiertów widać, że grubość warstwy ścieralnej nie jest zgodna z tym co zapisano w dokumentacji projektowej

Na trasie do Wrock ułożono nową nawierzchnię, utwardzono pobocza i wyłożono kostką perony na przystankach autobusowych. Inwestycję z pompą odebrano 16 grudnia ubiegłego roku. Jakość prac wykonanych przez firmę Eurovia budziła wątpliwości tuż po oddaniu drogi do użytku, o czym pisaliśmy w styczniu. 

We wtorek 4 kwietnia, na drodze pojawili się przedstawiciele wykonawcy, przeprowadzali odwierty, które zazwyczaj robi się przed odbiorem prac na polecenie inwestora, dla sprawdzenia zgodności z dokumentacją.

- Warstwa ścieralna powinna mieć grubość 4 cm jak widać na zdjęciach ma mniej – mówi inż. Marcin Jabłoński. - Specyfikacja wykonania i odbioru robót nakazuje badania grubości warstwy ścieralnej co 25 m. Prawidłowa i rzetelna kontrola grubości warstwy wykazałaby z pewnością nieprawidłowości. 

Zastrzeżenia wzbudza również zastosowanie do warstwy ścieralnej asfaltu kruszywa wapiennego, które nawet przez producenta nie są zalecane do warstw ścieralnych z powodu niskiej odporności na ścieranie i mróz – podkreśla Jabłoński.

W wielu miejscach występują ubytki, pęknięcia. Ziarna kruszyw są już całkowicie odsłonięte, co będzie powodowało ich systematyczne wypadanie i powiększanie się ubytków. 

Kolejny zarzut to widoczne gołym okiem nierówności podłużne powodujące wrażenie wpadania  samochodu w dziurę co może mieć katastrofalne skutki dla kierowcy który się tego nie spodziewa.

– Sprawdzenie równości podłużnej odbywa się za pomocą łaty 4 m i klinów dla klasy może wynosić maksymalnie do 6 mm nierówności – mówi Marcin Jabłoński. –Ten warunek chyba w ogóle nie był brany przy odbiorze inwestycji.

Czy starosta nie widział czy nie chciał widzieć nieprawidłowości i kiepskiej jakości wykonania? Czy prawidłowo wykonano obowiązki nadzoru inwestorskiego? Czy starostwo wyegzekwowało kary umowne należne w związku z opóźnieniem prac? Na odpowiedzi czekamy.

(magbet)
fot. nadesłane

Droga do poprawki komentarze opinie

  • UWAGA!!!! - niezalogowany 2017-05-09 22:19:34

    Doszły mnie słuchy że wykonawca planuje naprawę fuszerki w innej technologii niż ta z przetargu. Technologia jest tańsza i nie wymaga rozbiórki źle wykonanej nawierzchni. Dla wykonawcy to bardzo korzystne rozwiązanie bo zaoszczędzi dużo pieniędzy. Na wykonane prace Eurovia udzieliła kilkuletniej gwarancji. Powiat zapłacił za wykonanie drogi z asfaltu i taka powinna być! Czy to jest zgodne z prawem? Kto pełni nadzór nad tym zadaniem? Kto wydał na to zgodę? Kto się pod tym podpisał? Nie dajmy się oszukać drugi raz!!!

  • gość 2017-05-14 09:07:46

    Poszperałem i znalazłem dokumentację tego przetargu: http://www.bip.golub-dobrzyn.com.pl/redir,przetargi?zamowienie_publiczneID=99 Wynika z niej, że warstwa górna asfaltu powinna mieć gr. 4cm! Na fotografii zamieszczonej z artykułem widać, że warstwa asfaltu nie ma nawet grubości 3cm! Dlaczego grubość asfaltu nie jest zgodna z projektem? Jest to różnica ponad 25%! Może to jest przyczyna tego, że droga się rozpada. Ciekawe jaką grubość ma asfalt w innych miejscach tej drugi?

Dodajesz jako: Zaloguj się

Interwencje, Gmina Golub-Dobrzyń - więcej informacji