Pisaliśmy w CGD o problemach władz miasta ze znalezieniem banku, który mógłby udzielić kredytów. Już drugi przetarg w tym temacie nie został zrealizowany. Zapytaliśmy wówczas o to, czy inwestycje nie są zagrożone. Ratusz odniósł się do sprawy
W mieście realizowane są obecnie inwestycje: modernizacja targowiska miejskiego i Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz termomodernizacja Zespołu Szkół Miejskich im. Orła Białego w Golubiu-Dobrzyniu. Są to wielomilionowe prace, na które miasto potrzebuje pieniędzy. W związku z tym zostały ogłoszone dwa przetargi na ”częściowe sfinansowanie deficytu budżetu oraz częściową spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów”. Miasto chciało uzyskać 25 milionów złotych. Niestety postępowania przetargowe zostały unieważnione ze względu na to, że „Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli nie złożono żadnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo żadnej oferty”. Urząd chciał pozyskać pieniądze i spłacać je za pięć lat (od 2028 do 2040).
Zadaliśmy włodarzom pytania czy brak chętnych banków do udzielenia kredytów może wpłynąć na realizację inwestycji w Golubiu-Dobrzyniu oraz funkcjonowanie miejskich instytucji. Po dokładnie dwóch tygodniach otrzymaliśmy odpowiedzi.
– Realizacja inwestycji w mieście Golubiu-Dobrzyniu oraz zaplata faktur wystawianych przez wykonawców odbywa się bez żadnej zwłoki, zgodnie z harmonogramami rzeczowo-finansowymi każdej z realizowanych inwestycji: budowa targowiska miejskiego, termomodernizacja Zespołu Szkół Miejskich oraz modernizacja stadionu OSiR – odpowiedział Przemysław Kuczkowski, sekretarz miejskiego urzędu.
Czy zatem brak kredytów wpłynie na działanie miejskich instytucji? – Obecnie Urząd Miasta Golubia-Dobrzynia oraz podległe burmistrzowi jednostki miejskie realizują usługi publiczne dla mieszkańców w sposób planowy, bez żadnych zakłóceń – dodał sekretarz.
Wyjaśniono nam także, w jaki sposób i skąd miasto zamierza pozyskać pieniądze. Otóż miasto obecnie prowadzi starania w celu zaciągnięcia kredytu w wysokości 14 673 100,00 złotych. Skoro tak, mieszkańcy mogą się zastanawiać, ile wynosi zadłużenie miasta i jak wygląda harmonogram zaciąganiu kredytów w ciągu ostatnich 10 lat (2013-2023).
– Na 30 czerwca 2023 roku zadłużenie Gminy Miasto Golub-Dobrzyń z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wyniosło w przybliżeniu 16,47 milionów złotych – wyjaśnia sekretarz Kuczkowski. – Jest to najniższy poziom zadłużenia od końca 2014 roku, a więc od czasu rozpoczęcia pełnienia funkcji burmistrza przez Mariusza Piątkowskiego. Od 30 czerwca 2023 roku do dnia udzielenia niniejszej informacji (5 września – red.) Gmina Miasto Golub-Dobrzyń nie zaciągnęła nowych, długoterminowych kredytów ani pożyczek. Należy także wskazać, że stan zadłużenia w ujęciu procentowym w okresie od 31 grudnia 2014 roku do 30 czerwca 2023 roku zmniejszył się z 62,4 procent do 22 procent dochodów miasta. Natomiast w ujęciu kwotowym zadłużenie spadło z 25,44 milionów złotych wg stanu na dzień 31 grudnia 2014 roku do 16,47 milionów wg stanu na 30 czerwca 2023 roku. W okresie od 1 stycznia 2013 roku do 31 grudnia 2014 roku Gmina Miasto Golub-Dobrzyń uruchomiła kredyty i pożyczki o wartości 15.912.000 złotych. W tym okresie, do 8 grudnia 2014 roku burmistrzem Golubia-Dobrzynia był Roman Tasarz. W okresie od 1 stycznia 2015 roku do 30 czerwca 2023 roku Gmina Miasto Golub-Dobrzyń uruchomiła kredyty i pożyczki o wartości 8.135.367 złotych. W tym okresie, od 8 grudnia2014 roku burmistrzem jest Mariusz Piątkowski.
Tekst i fot. Szymon Wiśniewski
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie