
Odbyła się druga tura konsultacji społecznych przyszłej obwodnicy Golubia-Dobrzynia, których celem jest wybór wariantu przebiegu drogi. Przypominamy, że podczas pierwszych konsultacji nie wyłoniono rozwiązania inwestycyjnego, które uzyskałoby akceptację wszystkich zainteresowanych stron.
W czwartek (16 grudnia) w budynku urzędu miasta odbyło się spotkanie z projektantami przyszłej obwodnicy Golubia-Dobrzynia. – Obwodnice mają jak najlepiej rozwiązywać lokalne problemy, dlatego już na etapie projektowania chcemy poznać zdanie mieszkańców – mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego. – Jestem przekonany, że wspólnie z nimi i lokalnymi samorządowcami uda się wypracować optymalny przebieg tras.
Projektanci przygotowali trzy warianty trasy, która pozwala wyprowadzić tranzyt z centrum historycznego miasta. Znacząco się one różnią, każdy kończy się na innej drodze wojewódzkiej:
Wariant 1 (zaznaczony na mapie kolorem granatowym) omijać ma miasto od strony północno-wschodniej i skomunikować drogi wylotowe w kierunku Kowalewa Pomorskiego, Wąbrzeźna, Rypina i Zbójna. Ominąłby on również Podzamek Golubski. Wymaga budowy mostu na Drwęcy.
Wariant 2 (czerwony) przewiduje, że miasto zyska obwodnicę od strony północno-wschodniej i dodatkowo od strony południowej. Obejście zaczyna się w obrębie skrzyżowania dróg na Kowalewo Pomorskie i Wąbrzeźno, wykorzystuje teren po dawnej linii kolejowej, a kończy w Antoniewie, gdzie łączy się z drogą na Dobrzejewice. Konieczna byłaby budowa dwóch mostów na Drwęcy.
Wariant 3 (zielony) zakłada otoczenie miasta nową trasą od strony zachodniej i północnej. Obwodnica zaczynałaby się w Antoniewie, ominęła Podzamek Golubski i dotarła do Białkowa, gdzie łączyłaby się z trasą na Rypin. Podobnie jak wariant 1 zakłada budowę jednego mostu na rzece Drwęcy.
Mieszkańcy, którzy przybyli na spotkanie, zwracali uwagę, że planowana obwodnica przechodzi przez tereny osiedla na Handlowym Młynie i należałoby ją przesunąć tak, aby uniknąć „kolizji” z budynkami mieszkalnymi.
– Po pierwszej turze konsultacji z mieszkańcami projektanci wprowadzili szereg zmian, które pozwoliły odsunąć drogę od projektowanej nowej zabudowy, uzgodnili przebieg tras z innymi jednostkami i opracowali parametry drogi – dodaje Zbigniew Sosnowski, wicemarszałek województwa.
Druga tura konsultacji zadecyduje o wyborze preferowanego wariantu, który będzie też podstawą do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Przypominamy, że w grudniu 2021 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich, główny inwestor, podpisał umowę o wartości 941 tysięcy złotych z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji obwodnicy. Wcześniej samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zawarł porozumienie o współpracy z samorządami lokalnymi.
Szymon Wiśniewski, fot. UMWKP
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie