Reklama

Kolejne konsultacje obwodnicy

21/04/2023 10:16

W ostatnim czasie urzędy miasta i gminy Golub-Dobrzyń poinformowały, że odbędą się kolejne – trzecie konsultacje z mieszkańcami. Zaplanowano je na 24 kwietnia (poniedziałek). Początek o godzinie 17.00 w sali nr 1 w budynku urzędu przy ulicy Plac Tysiąclecia.

Przypominamy, że z uwagi na wzrastające natężenie ruchu drogowego, w tym w szczególności pojazdów ciężkich, a także ze względu na konieczność zredukowania czasu podróży oraz podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach w mieście, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zdecydował o budowie obwodnicy, która poza zwartą zabudową Golubia-Dobrzynia połączy trzy drogi wojewódzkie: nr 534, 554, 569 (kierunki: Kowalewo Pomorskie – Wąbrzeźno – Rypin – Lipno), które do tej pory przechodzą przez miasto.

Nowa trasa wyznaczona została wokół miasta. Inwestorem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie, reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wykonuje Pracownia Projektowa ARCHIDROG Witold Orczyński z Poznania.

Powstały trzy warianty inwestycyjne przebiegu drogi. Pierwsze konsultacje co do przebiegu obwodnicy odbyły się w czerwcu minionego roku i wzbudziły wiele kontrowersji. Najbardziej krytykowany był wariant 2 (czerwony), który w części przebiega przez miejskie osiedla. Mieszkańcy gminy Golub-Dobrzyń zwracali natomiast uwagę na przebieg drogi w okolicy Handlowego Młyna, gdzie planowana obwodnica przechodzi przez działki i budynki powstającego tam osiedla mieszkaniowego. Drugie konsultacje odbyły się w czerwcu. Uwagi z nich zostały naniesione na warianty.

Wariant 1 (kolor niebieski na mapie) przebiega od drogi w kierunku Kowalewa Pomorskiego w Podzamku Golubskim. Następnie łączy się z drogą w kierunku Wąbrzeźna, na wysokości za szkołą rycerską, dalej biegnie przez teren gminy Golub-Dobrzyń w kierunku drogi na Lisewo, by połączyć się z drogą w kierunku Wrocek w miejscowości Handlowy Młyn. Wariant 1 przebiega przez Drwęcę na wysokości Białkowa, dalej przy zakładzie Eurogaz łączy się z drogą w kierunku Rypina. Kolejny odcinek przebiega miedzy Białkowem a Sadykierzem, do drogi do Sokołowa i dalej w miejscowości Wygoda/Zaręba łączy się z drogą na Lipno.

– W odniesieniu do ustaleń z ostatnich konsultacji społecznych w wariancie I zmodyfikowano przebieg trasy zasadniczej w porównaniu do wariantu II i III w północnej części obwodnicy oraz na odcinku Handlowego Młyna aż do drogi wojewódzkiej nr 534, wschodni wylot z miasta Golubia Dobrzynia – możemy przeczytać na internetowej stronie konsultacyjnej. – Alternatywne rozwiązanie w wariancie I polega m. in. na korekcie osi na wysokości Handlowego Młyna, z uwzględnieniem maksymalnego odsunięcia trasy od granic działek budowlanych. W porównaniu do wariantów II i III w wariancie I zwiększono odległość, licząc między osiami o ok. 25 m w kierunku rzeki Drwęca. Ponadto w wariancie I skorygowano obiekt mostowy, wydłużając go o dodatkowe przęsło, co pozwoliło na uzyskanie zwiększonej strefy wolnej przestrzeni pod obiektem. W zakresie obsługi działek przyległych do planowanej inwestycji dokonano korekty geometrii dodatkowej jezdni pod obiektem mostowym. Dodatkowa przestrzeń, która powstała pomiędzy trasą wariantu I a dodatkową jezdnią, możliwa będzie do zaplanowania m. in. nasadzeń zieleni izolacyjnej.

Wariant 2 (czerwony) zaczyna się na skrzyżowaniu dróg PTTK, w kierunku Wąbrzeźna i Kowalewa Pomorskiego, i biegnie dawnym torowiskiem do granic miasta. Dalej pokrywa się w części z wariantem 1 (od drogi do Lisewa aż do ulicy Sokołowskiej). Następnie za jeziorem Jeziórki wraca do miasta, by przeciąć osiedle Królewskie, Leśne na wysokości restauracji Cola i dalej przekroczyć Drwęcę w kierunku Antoniewa. Fragmenty przechodzące przez miejskie osiedla w tym wariancie zostały odrzucone przez miasto.

Wariant 3 (zielony) zaczyna się w Białkowie. Analogicznie przebiega jak wariant 1 (niebieski) aż do Podzamku Golubskiego. Następnie kieruje się przez teren gminy Golub-Dobrzyń (Podzamek w kierunku na Słuchaj) aż do granicy Antoniewa i Olszówki przez Pasiekę.

Z aktualnym opisem i przebiegiem wariantów można zapoznać na stronie internetowej: https://konsultacje-golub-dobrzyn.com. Co ciekawe na mapach dotyczących przebiegu wariantów obwodnicy nie uwzględniono jeszcze planowanej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Szymon Wiśniewski

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do