Reklama

Kolejne rozmowy o CPK

28/01/2025 08:33

Samorządowcy z terenu powiatu golubsko-dobrzyńskiego wzięli udział w spotkaniu merytoryczno– technicznym w Warszawie z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. Samorządowcy chcieliby, aby szybka kolej ominęła gminy powiatu i objęła Bydgoszcz, Toruń i Włocławek

Na początku stycznia (środa, 8 stycznia) samorządowcy z terenu powiatu golubsko-dobrzyńskiego wzięli udział w spotkaniu merytoryczno-technicznym w Warszawie z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. W spotkaniu udział wzięli: członek Zarządu Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego Roman Tasarz, burmistrz Kowalewa Pomorskiego Jacek Żurawski, zastępca burmistrza Golubia-Dobrzynia Piotr Kowalczyk, wójt gminy Radomin Piotr Wolski, wójt gminy Ciechocin Andrzej Okruciński, wójt gminy Golub-Dobrzyń Marek Ryłowicz, kierownik Biura Rozwoju Gminy Golub-Dobrzyń Wioletta Szymańska oraz sekretarz gminy Zbójno Tomasz Smoliński (radny powiatowy).

Ze strony Centralnego Portu Komunikacyjnego w spotkaniu uczestniczyli: Piotr Rachwalski – Członek Zarządu Spółki CPK, Tomasz Nawara – lider projektu, Bartłomiej Bielowski – koordynator merytoryczny projektu, Piotr Studnicki – zastępca dyrektora Biura Relacji z Otoczeniem, Joanna Bogdanowicz – ekspert ds. relacji z otoczeniem inwestycji kolejowych, Iwona Kreft-Boufał – koordynator ds. ochrony środowiska, Łukasz Wrzesiński – koordynator ds. relacji z interesariuszami.

Samorządowcy przedstawili charakterystykę reprezentowanych gmin z uwzględnieniem przebiegu wariantów planowanych linii CPK, kolizji techniczno-prawnych, uwag oraz postulatów mieszkańców. W trakcie spotkania zostało przekazane oficjalnie wspólne stanowisko samorządów powiatu golubsko-dobrzyńskiego w sprawie przebiegu planowanych tras linii kolejowych (W7, W8, W9, W11, W20 – warianty przebiegają przez m.in. miasto Golub-Dobrzyń oraz Lisewo, Handlowy Młyn, Węgiersk) w ramach zadania „Opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚR) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz-Gdańsk”, które jest spójne ze stanowiskiem marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, wojewody i prezydenta Torunia – zawiera propozycję, by koleje dużych prędkości objęły Włocławek – Toruń – Bydgoszcz i przebiegały po istniejącej infrastrukturze kolejowej. Jednocześnie wnioskowali, by obszar powiatu nie został wykluczony komunikacyjnie, a miasta i gminy z naszego regionu uzyskały dostęp do rozwiniętej sieci autobusów i pociągów w ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.

Przedstawiciele spółki CPK przekazali aktualne informacje nt. przebiegu tras kolejowych i planowanej budowy linii kolei dużych prędkości w ramach inwestycji CPK i omówili założenia Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z uwzględnieniem ujęcia w nim powiatu golubsko-dobrzyńskiego jako powiatu włączonego w sieć połączeń dalekobieżnych poprzez skoordynowane z nimi autobusy lub pociągi regionalne.

Przedstawiciele spółki CPK poinformowali, że ostatecznie żaden wariant planowanych tras kolejowych linii kolejowych (W7, W8, W9, W11, W20) przebiegających przez miasta i gminy powiatu golubsko-dobrzyńskiego przygotowywany w ramach STEŚR nie został jeszcze zatwierdzony. W najbliższym czasie odbędzie się spotkanie przedstawicieli CPK z marszałkiem województwa kujawsko-pomorskiego, który ponownie zaakcentuje ujęcie w planach inwestycji, by koleje dużych prędkości objęły Włocławek – Toruń – Bydgoszcz.

Opr. (Szyw)

Fot. UM

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do