Spotkania informacyjno-konsultacyjne dotyczące postępu prac nad projektem budowy linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, przechodzącej przez powiat golubsko-dobrzyński, nie rozwiały wątpliwości mieszkańców. Wręcz odwrotnie, spowodowały jeszcze większą irytację. Samorządy zachęcają do wypełniania ankiet konsultacyjnych
W poniedziałek oraz wtorek (28-29 października) w gminie Golub-Dobrzyń, mieście Golub-Dobrzyń oraz gminie Radomin odbyły się spotkania informacyjno-konsultacyjne, dotyczące postępu prac nad projektem „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odcinku Grudziądz – Gdańsk” zorganizowane przez Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o.
Przedstawiciele spółek Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., Infra Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Transprojekt Gdański Sp. z o.o. zaprezentowali przebieg prac prowadzonych nad STEŚ-R dla odcinka Lipno-Gdańsk. Kolejno zaprezentowano projektowane warianty linii kolejowych nr 5 i 242 oraz projektowane rozwiązania drogowe, wynikające z planowanej infrastruktury kolejowej.
Przypominamy, że obecnie pozostało 5 z 13 pierwotnie zakładanych wariantów przebiegu linii kolejowej. Trzy warianty przebiegają przez Podzamek Golubski, Antoniewo, Osiedle Leśne (Golub-Dobrzyń), Zarebę, Wygodę i Węgiersk. Dwa warianty omijają Golub-Dobrzyń od wschodu i przebiegają przez Lisewo, Handlowy Młyn, Sadykierz/Białkowo, Węgiersk.
W czasie dyskusji mieszkańcy mogli zadawać pytania do przedstawicieli CPK i wykonawcy o kwestie związane z powstaniem linii kolejowej. Ta część spotkania w każdej z gmin miała bardzo burzliwy charakter.
Mieszkańcy dopytywali się o szczegółowy przebieg linii kolejowej, argumenty jakimi kierowali się planiści wytyczając np. przebieg torów przez środek Osiedla Leśnego w Golubiu-Dobrzyniu, czy też liczbę planowanych do wyburzenia domów, budynków w każdym z wariantów oraz możliwość przekroczenia norm hałasu w trakcie jazdy pociągów. Niemal wszyscy obecni na spotkaniach mieszkańcy z miasta i gminy Golub-Dobrzyń oraz gminy Radomin byli zgodni, że przedstawiciele CPK nie byli wstanie odpowiedzieć szczegółowo na większość zadanych pytań.
Burmistrz Golubia-Dobrzynia Dominika Piotrowska na spotkaniu z przedstawicielami CPK i mieszkańcami podkreśliła, że w najbliższym czasie zamierza spotkać się wiceministrem odpowiedzialnym za CPK.
– Gmina Golub-Dobrzyń podtrzymuje swój sprzeciw wobec poprowadzenia linii szybkiej kolei w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego prowadzących przez tereny gminy w zaproponowanych wariantach – poinformowano po spotkaniu na oficjalnym funpage’u Gminy Golub-Dobrzyń. – Jednocześnie Gmina Golub-Dobrzyń proponuje własny wariant przebiegu linii szybkiej kolei na granicy gminy, który nie ingeruje w osiedla gminy Golub-Dobrzyń i miasta Golubia-Dobrzynia. Apelujemy do mieszkańców miasta i gminy o wypełnianie ankiet konsultacyjnych i niewskazywanie żadnego z wariantów oraz podkreślanie w nich możliwości przesunięcia linii kolejowej na zachód, na granice gminy Golub-Dobrzyń.
Na spotkaniu samorządowców powiatu golubsko-dobrzyńskiego, kilka dni po spotkaniu z przedstawicielami CPK, włodarze powiatu i wszystkich gmin jednogłośnie wyrazili sprzeciw w sprawie budowy linii kolejowej szybkiej prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie powiatu golubsko-dobrzyńskiego.
– Podjęte zostaną wspólne działania zmierzające do zaniechania tej inwestycji na terenie powiatu – poinformowano po spotkaniu na profilu Starostwa Powiatowego w Golubiu-Dobrzyniu.
Wszyscy samorządowcy zaangażowani w kwestie linii kolejowej do CPK są zgodni, że należy wypełnić jak najwięcej ankiet konsultacyjnych dostępnych w urzędach gmin oraz na stronie CPK. Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. (Szyw)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie