Od 1 czerwca mieszkańcy gminy i miasta Golub-Dobrzyń mogą wypowiedzieć się na temat przebiegu planowanej obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Niestety konsultacje mają charakter on-line. Wiele osób wolałoby jednak porozmawiać o obwodnicy w tradycyjny sposób.
Z uwagi na wzrastające natężenie ruchu drogowego, w tym w szczególności pojazdów ciężkich, a także ze względu na konieczność zredukowania czasu podróży oraz podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach w mieście, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zdecydował o budowie obwodnicy, która poza zwartą zabudową Golubia-Dobrzynia połączy trzy drogi wojewódzkie: nr 534, 554, 569 (kierunki: Kowalewo Pomorskie – Wąbrzeźno – Rypin – Lipno), które do tej pory przechodzą przez miasto. Nowa trasa wyznaczona została wokół miasta.
Powstały trzy warianty inwestycyjne przebiegu drogi. Wariant 1 (kolor niebieski na mapie) przebiega od drogi w kierunku Kowalewa Pomorskiego w Podzamku Golubskim. Następnie łączy się z drogą w kierunku Wąbrzeźna, na wysokości szkoły rycerskiej, dalej biegnie przez teren gminy Golub-Dobrzyń w kierunku drogi na Lisewo, by połączyć się z drogą w kierunku Wrocek w miejscowości Handlowy Młyn. Wariant 1 przebiega przez Drwęcę na wysokości Białkowa, dalej przy zakładzie Eurogaz łączy się z drogą w kierunku Rypina. Kolejny odcinek przebiega miedzy Białkowem, a Sadykierzem, do drogi do Sokołowa i dalej w miejscowości Wygoda/Zaręba łączy się z drogą na Lipno.
Wariant 2 (czerwony) zaczyna się na skrzyżowaniu dróg PTTK, w kierunku Wąbrzeźna i Kowalewa Pomorskiego i biegnie dawnym torowiskiem do granic miasta. Dalej pokrywa się w części z wariantem 1 (od drogi do Lisewa aż do ulicy Sokołowskiej). Następnie za jeziorem Jeziórki wraca do miasta, by przeciąć osiedle Królewskie, Leśne na wysokości restauracji Cola i dalej przekroczyć Drwęcę w kierunku Antoniewa.
Wariant 3 (zielony) zaczyna się w Białkowie. Analogicznie przebiega jak wariant 1 (niebieski) aż do Podzamku Golubskiego. Następnie kieruje się przez teren gminy Golub-Dobrzyń (Podzamek w kierunku na Słuchaj) aż do granicy Antoniewa i Olszówki przez Pasiekę.
– Jako miasto pozytywnie odnosimy się do wariantów W-1 i W3 – informuje Urząd Miasta Golubia-Dobrzynia. – Najbardziej kontrowersyjny jest dla nas wariant W-2, zwłaszcza jego północna część biegnąca w okolicach ul. Dworcowej, natomiast zupełnie nie do przyjęcia jest część wariantu W-2 w kilometrażu od 7+000 do 10+000 biegnącego m. in. przez Osiedla: Królewskie, Leśne, Ruziec, a także w niewielkiej odległości od budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Żeromskiego oraz przez tereny miejskie, z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Uspokajamy również, iż na ww. przebieg nie została wyrażona zgoda burmistrza Golubia-Dobrzynia podczas spotkań z włodarzami oraz został przez tut. urząd wniesiony pisemny sprzeciw.
Z opisem i przebiegiem wariantów można zapoznać się od 1 do 30 czerwca na stronie internetowej: https://obwodnica-golubia-dobrzynia.com; bądź w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Materiały dostępne są również w siedzibie Miasta Golub-Dobrzyń, Gminy Golub-Dobrzyń i Starostwa Powiatowego Golubia-Dobrzynia.
Wszelkie uwagi i wnioski w ramach konsultacji społecznych należy składać na specjalnym formularzu do 30 czerwca, wyłącznie w formie pisemnej: elektronicznie na adres: pracownia@archidrog.pl lub listownie: w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (Biuro Podawcze) ul. Dworcowa 80, 85-010 Bydgoszcz.
Podpisane uwagi i wnioski zostaną przeanalizowane i w przypadkach uzasadnionych, tj. możliwych do zastosowania ze względów technicznych, prawnych i finansowych, zostaną uwzględnione w opracowywanej dokumentacji. Dla wariantu wskazanego na konsultacjach społecznych jako preferowanego (najkorzystniejszego), zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Inwestorem jest województwo kujawsko-pomorskie, reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, Bydgoszcz. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wykonuje Pracownia Projektowa ARCHIDROG Witold Orczyński, ul. Grunwaldzka 21 Poznań.
Szymon Wiśniewski
Mapa przedstawiająca planowany przebieg obwodnicy (3 warianty)

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Podobno w sprawie obwodnicy trwają konsultacje społeczne online? Na stronie internetowej miasta jest link "konsultacje społeczne" i dalej jest pusto. Czyli konsultacje teoretycznie niby są ale w praktyce ich nie ma. To nawet nie jest śmieszne