2 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W Zespole Szkół nr 3 w Golubiu- Dobrzyniu obchodzono go pod hasłem „Zaświeć się na niebiesko”.
W tym roku społeczność szkolna ubrana w koszulki w kolorze niebieskim zebrała się, aby razem namalować niebieskie obrazy na folii. Wspólne malowanie jest świetną formą na integrację i dobrą zabawę. W szkole cały miesiąc kwiecień poświęcony będzie tej tematyce, dlatego też organizowane będą zajęcia, które mają na celu podnosić świadomość autyzmu.
Przypominamy, że autyzm jest zaburzeniem o charakterze neurologicznym. Zaliczany jest do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych. Warunkiem postawienia rozpoznania jest pojawienie się nieprawidłowości w relacjach społecznych, komunikowaniu się oraz w rozwoju funkcjonalnej lub symbolicznej zabawy już przed 3. rokiem życia dziecka. Jego przyczyny nie są jeszcze dostatecznie znane. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m.in. czynniki genetyczne, infekcyjne, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu. Wczesna diagnoza i intensywna terapia może prowadzić do poprawy funkcjonowania osoby z autyzmem.
Jakie są objawy autyzmu?
Rozpoznanie autyzmu u dziecka nie jest proste, gdyż stopień nasilenia objawów, a także obraz chorobowy bywają bardzo różnorodne. Szczególną uwagę należy zwrócić na obserwację i analizę zachowań dziecka, komunikację ze środowiskiem i ogólny rozwój. Postawienie ostatecznej diagnozy opiera się na opinii kilku specjalistów, m.in. psychologa, pedagoga, logopedy i lekarza psychiatry. Wśród cech autystycznych, wpływających na społeczne zachowania i komunikację, wyróżnia się: unikanie kontaktu wzrokowego z innymi osobami; brak gaworzenia jako niemowlę; brak reakcji na imię; opóźniony rozwój umiejętności mowy; trudności z podtrzymaniem konwersacji; często powtarzane zwroty; pozorna trudność wyrażaniu własnych uczuć.
Poza zaburzeniami komunikacji osoba z autyzmem może również wykazywać zachowania powtarzalne lub nietypowe np.: przesadne zainteresowanie się danym tematem i oddanie się temu bez reszty, np. samochodami, rozkładami jazdy komunikacji miejskiej; zajmowanie się konkretnymi przedmiotami, zabawkami lub elementami wyposażenia gospodarstwa domowego; angażowanie się w powtarzające się ruchy, takie jak kołysanie; ciągłe porządkowanie rzeczy, układanie rzeczy w sposób przesadny.
(Szyw)
Fot. ZS3
Aby pogłębić tematykę, polecamy sięgnąć po literaturę:
„Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” – Ewa Pisula
„Dziecko z autyzmem” – Barbara Winczura
„Poradnik dla rodziców” – Katarzyna Makulec, Wydawnictwo Synapsis
„Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie rozwoju” – Jacek J. Błeszyński
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie