Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach po raz kolejny uzyskała grant od Fundacji mBanku w wysokości 5 000zł .W X edycji mPotęgi grantami nagrodzone zostały 92 projekty kierowane do uczniów i uczennic klas 4-6 z całej Polski, w tym projekt „Matematyka wokół Kopernika”.
Fundacja mBanku od wielu lat wspiera dzieci i młodzież w nauce matematyki, w ramach strategii „m jak matematyka”. Celem fundacji jest pomoc w uświadomieniu uczniom, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata.
– Od września do grudnia 2023r. wspólnie z zaprzyjaźnioną szkołą w Wielkim Rychnowie realizujemy projekt „Matematyka wokół Kopernika”. Ma on na celu rozwijanie kompetencji matematycznych, wyobraźni, kreatywności i twórczego myślenia, a jednocześnie przybliżenie uczniom postaci Mikołaja Kopernika w 550. rocznicę urodzin astronoma. W ramach projektu uczniowie poszerzali wiedzę o Mikołaju Koperniku, rozwijali swoją kreatywność, a przy tym dobrze się bawili – mówi Magdalena Kosk, koordynator projektu.
Na początku realizacji projektu stworzona została sieć współpracy nauczycieli matematyki oraz blog „Matematyka wokół Kopernika”, w celu wymiany materiałów oraz inspiracji. Grupa uczniów z klas V-VI ze szkoły w Pluskowęsach wraz z koleżankami i kolegami ze SP w Wielkim Rychnowie udała się do Muzeum Domu Kopernika w Toruniu po wiedzę niezbędną do realizacji dalszych działań. Następnie uczniowie zostali przeszkoleni przez doradcę metodycznego z matematyki – Agnieszkę Szymczak, która pokazała im, jakimi narzędziami można stworzyć pokój zagadek, aby umieć przygotować podczas warsztatów matematyczne escape roomy o naszym astronomie. Escape roomy te zostały przetestowane w Domu Kopernika w Toruniu, co było dodatkową atrakcją dla uczniów. Poza tym rozwiązywanie zagadek o Koperniku w jego domu ułatwiło i uatrakcyjniło im pracę. Stworzone scenariusze zostały przekazane do Muzeum Okręgowego w Toruniu jako oferta edukacyjna. Scenariusze te również zostały omówione podczas lekcji wyjazdowych do szkół należących do sieci współpracy.
Kolejnym działaniem była gra miejska o Koperniku, która została stworzona przez nauczycieli matematyki – Agnieszkę Szymczak i Magdalenę Kosk, przy współpracy przewodnika toruńskiego – Agnieszki Kowalskiej. – Grupa uczniów z naszej szkoły oraz z sąsiedniej wraz z chętnymi rodzicami wzięła udział w tej grze w Toruniu. Wszystkim udało się rozwiązać zadania, a przy okazji poznać miejsca na toruńskiej starówce związane z życiem rodziny Mikołaja Kopernika. Gra ta została dołączona do propozycji oferowanych przez panią przewodnik. Poza tym uczniowie brali udział w warsztatach rozwijających wyobraźnię przestrzenną. Warsztaty te były prowadzone metodą STEAM, co bardzo podobało się uczestnikom. Korzystali oni z różnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu, dzięki czemu zajęcia były bardzo atrakcyjne i twórcze – dodaje Magdalena Kosk.
W listopadzie odbyły się warsztaty o czasie i zegarze słonecznym w Miejsko-Gminnym Domu Kultury w Kowalewie Pomorskim. Zajęcia te były prowadzone przez uczniów – ekspertów Kopernika pod kierunkiem nauczyciela matematyki. Podczas warsztatów uczestnicy obejrzeli różne rodzaje zegarów, a następnie sami stworzyli papierowe zegary słoneczne. Ciekawą pracą było wykonanie zegarów długopisem 3D. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały opowieści o historii zegarów. Na uwagę zasługuje ogromny entuzjazm uczestników podczas tworzenia prac.
Jednym z końcowych działań był konkurs dla uczniów kl. 4-6 na stworzenie postaci Mikołaja Kopernika w Minecraft. Konkurs ten cieszył się dużym zainteresowaniem. Prace były bardzo ciekawe i różnorodne. Widać było tu innowacyjne podejście uczniów do wykonania zadania. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni.
– Jak widać, działań w projekcie było bardzo dużo. Wszystkie zadania wymagały innowacyjnego podejścia. Uczniowie bawili się matematyką, „kręcąc się” wokół Kopernika, co przyniosło duże korzyści edukacyjne. W trakcie zajęć pobudzona została kreatywność, rozwinięto kompetencje matematyczne, cyfrowe i naukowo-techniczne. Poza tym uczniowie nabyli umiejętności komunikacji i współpracy w grupie. Mamy nadzieję, że każdy uczestnik miło wspomina wyjazdy i zajęcia – relacjonuje nauczycielka matematyki z Pluskowęs. – Jesteśmy przekonani, że dzięki takim działaniom pokazujemy dzieciom, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata, a jej opanowanie pomaga w osiągnięcia sukcesu zawodowego.
(ak), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie