Reklama

Mieszkaniec gminy Zbójno nie dał się „naciągnąć”

24/02/2023 00:01

Podszywanie się pod pracowników banku, policjantów, urzędników czy rodzinę to wciąż metody wykorzystywane przez oszustów. Jednak świadomość mieszkańców powiatu golubsko-dobrzyńskiego zdecydowanie poprawiła się. Świadczy o tym postawa mieszkańca gminy Zbójno, który nie uległ presji rozmówcy podającego się za pracownika banku i nie podał swoich danych, a o całej sytuacji niezwłocznie powiadomił policjantów.

Dzięki bardzo intensywnej pracy prewencyjnej policjantów w zakresie ostrzegania mieszkańców powiatu przed oszustwami jakie mogą na nich czyhać, wzrasta świadomość społeczna o zagrożeniach przestępstwami oszustw. Świadczy o tym postawa mieszkańca gminy Zbójno.

W miniony wtorek (7 lutego) mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, który poprosił o podanie danych bankowych w celu zainstalowania aplikacji w telefonie komórkowym, a następnie przelania środków pieniężnych. Mężczyzna nie uległ jednak presji rzekomego pracownika banku. Nie podał żadnych danych i przerwał połączenie, o zaistniałej sytuacji poinformował niezwłocznie golubsko-dobrzyńskich policjantów. Jak się później okazało, nikt z pracowników banku nie kontaktował się ze zgłaszającym.

– Metody oszustów są wciąż takie same – podkreślają mundurowi. – Podają się za członków naszej rodziny, urzędników, policjantów, prokuratorów, pracowników innych służb, pracowników banku i próbują grać na naszych emocjach, wykorzystując naiwność, zaufanie do organów państwowych czy presje czasu. Coraz częściej zdarzają się też oszustwa poprzez internet i jego ofiarami padają osoby starsze, ale również młodzi ludzie, którzy chcą się szybko wzbogacić przez zainwestowanie swoich oszczędności na platformach internetowych.

Opr. (Szyw), fot. ilustracyjne

Co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów? Pamiętać o zasadach bezpieczeństwa:

• Zawsze weryfikuj z kim rozmawiasz. Jeśli po drugiej stronie słuchawki ktoś przedstawia się za członka Twojej rodziny i prosi Cię o przekazanie jakiejś dużej gotówki, sprawdź to dzwoniąc do innych bliskich. Jeśli po drugiej stronie ktoś przedstawia się za policjanta lub pracownika banku rozłącz rozmowę i zadzwoń na numer najbliższej komendy lub alarmowy 112 i zweryfikuj to co usłyszałeś wcześniej.

• Pamiętaj, że policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy na jakąkolwiek akcję policyjną lub w związku z zagrożeniem naszego konta bankowego.

• O każdej podejrzanej sytuacji informujmy Policję. Im szybciej to zrobimy, tym większe szanse za ustalenie sprawców i ich zatrzymanie, a tym samym udaremnienie dalszych oszustw.

• W przypadku oszustw przez internet, dotyczących kryptowalut, zapoznaj się z informacjami KNF i NBP dotyczącym inwestowania w kryptowaluty.

• Sprawdzaj wiarygodność podmiotu oferującego pomoc związaną z inwestowaniem pieniędzy.

• Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.

• Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.

• Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego.

• Nie instaluj oprogramowania umożliwiającego obcym osobom zdalne obsługiwanie komputera lub telefonu.

W razie jakichkolwiek wątpliwości lub podejrzeń powiadom Policję dzwoniąc na numer 112.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do