Na początku lipca Centralna Komisja Egzaminacyjna wraz z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi poinformowały o wynikach tegorocznego egzaminu maturalnego. Uczniowie powiatu golubsko-dobrzyńskiego osiągnęli najwyższy wynik w województwie – 84 procent.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku podała wyniki tegorocznych matur uczniów z województwa kujawsko-pomorskiego. Pozytywny wynik uzyskało 82 procent licealistów i 69 procent absolwentów techników. Nie zdało 6,8 procent abiturientów. Daje to średnią w województwie – 76,2 procent. W kraju średnia zdawalność wyniosła nieco więcej – 78,2 procent. Najlepszy wynik (ok. 87 procent) w kraju uzyskali uczniowie województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego.
Uczniowie ze szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat golubsko-dobrzyński osiągnęli najwyższą procentową zdawalnością egzaminu maturalnego w województwie kujawsko-pomorskim. Wyniosła ona 84 procent.
– Nie ukrywam, że liczyłem skrycie na dobry wynik egzaminów maturalnych w tym roku szkolnym i wysoki wskaźnik tzw. zdawalności matury – mówi Piotr Wiśniewski, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu. – Od początku roku szkolnego wszyscy nauczyciele kładli niezwykle silny nacisk na właściwe przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych. Ruszyła wytężona praca podczas lekcji oraz w przedmiotowych kołach pozalekcyjnych. Wychowawcy rygorystycznie przestrzegli zapisów w statucie szkoły dotyczących frekwencji uczniów na lekcjach, informując rodziców o nieuzasadnionej i wysokiej absencji. Dotyczyło to szczególnie uczniów klas maturalnych. Uważam, że dobry wynik tegorocznej matury to suma niezwykle efektywnej pracy nauczycieli, mobilizacji uczniów i ich rodziców oraz stworzenia odpowiednich warunków do nauki. W roku szkolnym 2021/2022 wprowadziliśmy obowiązkowy dla maturzystów sprawdzian przedmaturalny, obarczony wysoką wagą oceny. Pomimo pewnych kontrowersji związanych z tą nowością edukacyjną w szkole uczniowie bardzo poważnie podeszli do sprawdzianu i znakomita większość zaliczyła go w pierwszym lub drugim podejściu. W późniejszym czasie przyznali, że choć kosztował on trochę nerwów, to mimo wszystko bardzo mobilizował do nauki. Swoją rolę odegrały również liczne projekty edukacyjne realizowane w szkole od kilku lat. Tegoroczne wyniki egzaminu maturalnego są daleko bardziej niż zadowalające, ponieważ egzamin zdało 92,4% uczniów. Dla porównania w województwie kujawsko-pomorskim 81,9 %; a w Polsce 84 %. Dane dotyczą oczywiście liceów ogólnokształcących. Bardzo dziękuję wszystkim nauczycielom za efektywną pracę w przygotowaniu uczniów do tegorocznego egzaminu maturalnego, rodzicom za wsparcie w działaniach szkoły oraz samym uczniom klas maturalnych za poważne i dojrzałe podejście do tegorocznych egzaminów.
– Zdawalność egzaminów maturalnych w Zespole Szkół nr 2 wyniosła 75 % i jest to wynik wyższy od zdawalności wojewódzkiej o 6 %; i od zdawalności krajowej o ponad 5 % – dodaje Agnieszka Brzostowska, dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Golubiu-Dobrzyniu. – Pięcioro naszych absolwentów ma poprawkę w sierpniu, a czworo może spróbować swoich sił w przyszłym roku szkolnym. Tegoroczne wyniki egzaminów maturalnych w naszej szkole są także znacznie wyższe niż wyniki ubiegłoroczne. Jest to wynik działań wdrożonych przez nauczycieli już od początku roku szkolnego. Przeanalizowaliśmy w zespołach przedmiotowych zadania, z którymi nasi uczniowie mają problem podczas rozwiązywania arkuszy egzaminacyjnych i w taki sposób zmodyfikowaliśmy metody i formy pracy z uczniami, aby jak najczęściej je ćwiczyć. Nauczyciele przedmiotów maturalnych prowadzili także zajęcia przygotowujące do matury, z których uczniowie bezpłatnie mogli uczestniczyć. Te działania połączone z intensywną pracą młodzieży dały efekty w postaci tak dobrych wyników egzaminów. Jako polonistka jestem szczególnie dumna z wyników egzaminu z języka polskiego – wszyscy nasi uczniowie zdali ten egzamin. Jednocześnie bardzo dziękuję nauczycielom, którzy niejednokrotnie poświęcali swój prywatny czas, aby pomóc uczniom przygotować się jak najlepiej do egzaminów.
– Wyniki tegorocznych egzaminów maturalnych może nie dają podstaw do euforii, ale też nie musimy się ich wstydzić – podsumowuj Bogdan Oskwarek, dyrektor Zespołu Szkół im. Lecha Wałęsy w Kowalewie Pomorskim. – To co mnie cieszy, to fakt, że młodzież wypadła znacznie lepiej niż podczas ubiegłorocznej matury. Wszystkie wyniki egzaminów w części podstawowej zakończyły się sukcesem dla prawie 65% zdających. Język polski zdali wszyscy maturzyści, a język angielski ponad 90 %. Nieco słabiej wypadła matematyka – 62 % pozytywnych wyników. Jednak „królowa nauk” nie należy do najłatwiejszych dziedzin i w wielu innych szkołach także widać te różnice. Co ważne, nikt ze zdających nie zszedł poniżej progu zaliczeniowego z dwóch przedmiotów. Oznacza to, że w sierpniu będą mogli przystąpić do egzaminu poprawkowego i wówczas, mam nadzieję, ostateczne wyniki będą jeszcze lepsze. Być może zbliżymy się do stuprocentowej zdawalności. Wyraźna poprawa osiągnięć egzaminacyjnych to efekt kilku czynników. Na pewno wynika z solidnej pracy uczniów, wspomaganych rzetelną pracą nauczycieli. Ponadto oferujemy uczniom dodatkowe zajęcia z przedmiotów maturalnych. Młodzież chętnie z nich korzystała. Poza tym miniony rok szkolny w większości upłynął w formie stacjonarnej, a nie zdalnej. Bezpośrednie spotkania uczniów i nauczycieli przynoszą zdecydowanie lepsze efekty. Warto również pamiętać, że matura to tylko jeden z etapów w karierze edukacyjnej naszych uczniów. Porównując wyniki egzaminów gimnazjalnych z maturalnymi, bardzo często również możemy zauważyć wyraźny postęp.
Szymon Wiśniewski, fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie