
W dniach 16-18 czerwca 2025 r. w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Świętosławiu odbyło się ostatnie spotkanie podsumowujące projekt „Gamify English”, realizowany i współfinansowany w ramach unijnego programu Erasmus+.
Wzięli w nim udział nauczyciele ze szkół w Oviedo w Hiszpanii i Denizli w Turcji. – Wraz z naszymi partnerami przeanalizowaliśmy dwa lata współpracy i dokonaliśmy oceny wspólnych działań i osiągnięć. Pierwszego dnia odwiedziliśmy Urząd Gminy w Ciechocinie, gdzie zostaliśmy miło przyjęci przez wójta Andrzeja Okrucińskiego, który przedstawił gościom najważniejsze informacje dotyczące naszej okolicy. Jej uroki i piękno przyrody mogliśmy także podziwiać, oglądając film promujący gminę. Po południu nie zabrakło także czasu na poznanie najważniejszych zabytków Torunia – relacjonują opiekunowie młodzieży z SP w Świętosławiu.
Drugi dzień poświęcili na prezentowanie i promowanie swoich osiągnięć. Wspólnie z gośćmi odwiedzili w klasach wszystkich uczniów szkoły, którzy tym razem mieli okazję uczyć się języka angielskiego, wykonując krótkie ćwiczenia pod kierunkiem tureckich i hiszpańskich nauczycieli. Finałem było spotkanie nauczycieli, rodziców i uczniów, na którym przedstawiono główne osiągnięcia, m.in. grę SPOTU, która już zdążyła podbić serca wielu uczniów. Organizatorzy dzielili się też swoimi spostrzeżeniami i refleksjami powstałymi w trakcie realizacji projektu. Możliwość wyrażenia opinii mieli także uczniowie.
Ostatni dzień poświęcony był na prace służące ewaluacji projektu i jego dalszemu upowszechnianiu.
– Wcześniej mieliśmy już okazję to robić w trakcie udziału w konkursach języka angielskiego zorganizowanych przez Zespół Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu oraz Szkołę Podstawową im. mjr. Henryka Sucharskiego w Mazowszu. Uczestnicy „Gamify English” mogli też wyrazić opinie, wypełniając m. in. ankietę oraz sprawdzić swoją wiedzę o projekcie w interaktywnym quizie. Pobyt hiszpańskich i tureckich przyjaciół zakończył się wspólną zabawą. Wszyscy zostaliśmy zaproszeni na Bal Ósmoklasisty – relacjonują sami uczniowie.
Czy i dlaczego warto było podjąć się udziału w tym projekcie? Na początek należy zwrócić uwagę na aspekt kulturowy, często zostawiany na koniec. Obserwując zachowanie i postawy uczniów, można śmiało powiedzieć, że stali się o wiele bardziej otwarci i gotowi na współpracę. Bliski kontakt z osobami z innych krajów, możliwość poznania ich kultury i zabytków sprawiły, że dostrzegli, że są do siebie podobni. Zniknęły obawy, a w to miejsce pojawiła się ciekawość i chęć dalszego kontaktu. Ogromne znaczenie miała też możliwość zastosowania języka angielskiego w rzeczywistych sytuacjach komunikacyjnych. Okazało się, że nie trzeba mówić perfekcyjnie, a i tak można się dogadać.
– I w końcu gamifikacja. Nauka poprzez gry i zabawy jest oczywiście przyjemniejsza i bardzo skuteczna. Warto zatem uatrakcyjnić naukę, wprowadzając elementy gamifikacji do codziennej pracy. Nasze doświadczenia pokazały, że gry mogą zostać użyte w bardzo wielu obszarach zdobywania wiedzy i umiejętności, szczególnie w zadaniach utrwalających i powtórzeniowych. Ciekawym doświadczeniem było też tworzenie gier przez samych uczniów. Czasami uczymy się, nie wiedząc o tym. Koniec projektu nie oznacza zakończenia naszych działań. Dalej będziemy tworzyć i wykorzystywać gry w codziennej nauce, mamy nadzieję na dalszą współpracę z partnerami i udział w nowym projekcie – dodają uczestnicy projektu edukacyjnego z gminy Ciechocin.
Po więcej informacji zapraszają na stronę internetową Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Świętosławiu. Tam w zakładce Erasmus+ znajdziecie informacje, zdjęcia i linki do wszystkich stron związanych z projektem (gry znajdują się na stronie projektu).
(ak), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie