Dominika Krzyżanowska, uczennica 8. klasy Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Gałczewie zdobyła tytuł finalistki Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Mikołaju Koperniku. Konkurs odbywał się w trzech etapach, szkolnym, wojewódzkim i na szczeblu ogólnopolskim
Zakres materiału był niezwykle szeroki i zawierał zagadnienia z życia najsłynniejszego polskiego astronoma, ale także z fizyki, geografii, matematyki, astronomii, ekonomii oraz ikonografii. Konkurs ten miał na celu rozbudzenie zainteresowania człowiekiem renesansu, jakim z całą pewnością był Kopernik.
W tym roku przypada 550. rocznica urodzin najsłynniejszego torunianina i stąd pomysł na przeprowadzenie takich zmagań, które zaistniały dzięki prezydentowi miasta Torunia wraz z kujawsko-pomorskim kuratorem oświaty, z partnerami, m.in. Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu i pod patronatem ministra edukacji i nauki oraz wojewody kujawsko-pomorskiego.
Przez cały rok Dominika szykowała się do wyzwania pod czujnym okiem nauczyciela fizyki, Stanisława Trawińskiego. Po przejściu etapu szkolnego i wojewódzkiego na uczennicę czekało dodatkowe zadanie, które polegało na bacznej obserwacji nieba zimą i wiosną. Zadaniem kursowiczów było regularne obserwowanie lustrzanego odbicia słońca na ścianie i suficie. Należało następnie sformułować wnioski z obserwacji dotyczące kąta nachylenia Słońca względem Ziemi, który jest zależny od pory roku.
Finał ogólnopolski odbył się na początku czerwca. Wzięło w nim udział 91 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Dominika zdobyła tytuł finalistki w kategorii szkół podstawowych.
– Dzięki wiedzy, doświadczeniom oraz pracy z nauczycielem udało się osiągnąć taki sukces – mówi Dominika Krzyżanowska. – Jestem bardzo szczęśliwa, ponieważ poświęciłam wiele godzin nauki, żeby przygotować się do tego konkursu. Planuję naukę w szkole ponadpodstawowej w Toruniu, bo nadal mierzę wysoko, a postać patrona mojej szkoły, Mikołaja Kopernika, jest dla mnie przykładem i wzorem.
(Szyw), fot. SPG
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie