Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, który jest głównym inwestorem budowy obwodnicy Golubia-Dobrzynia, chce zorganizować tradycyjne konsultacje dotyczące przebiegu trasy wokół miasta.
To efekt licznych uwag mieszkańców, którzy do końca czerwca mieli możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie w formie on-line.
– Otrzymaliśmy informację od Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, iż z uwagi na bardzo duże zainteresowanie mieszkańców budową obwodnicy, drugie konsultacje odbędą się po okresie wakacyjno-urlopowym – poinformował Urząd Miasta Golubia-Dobrzynia. – Prawdopodobnie zostaną one zorganizowane w październiku w formie stacjonarnej, a nie w formie on-line. W związku z przeanalizowaniem uwag mieszkańców, na drugich konsultacjach zostaną przedstawione bardziej uszczegółowione warianty obwodnicy.
Przypominamy, że z uwagi na wzrastające natężenie ruchu drogowego, w tym w szczególności pojazdów ciężkich, a także ze względu na konieczność zredukowania czasu podróży oraz podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach w mieście, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zdecydował o budowie obwodnicy, która poza zwartą zabudową Golubia-Dobrzynia połączy trzy drogi wojewódzkie: nr 534, 554, 569 (kierunki: Kowalewo Pomorskie – Wąbrzeźno – Rypin – Lipno), które do tej pory przechodzą przez miasto. Nowa trasa wyznaczona została wokół miasta. Inwestorem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wykonuje Pracownia Projektowa ARCHIDROG Witold Orczyński z Poznania.
Powstały trzy warianty inwestycyjne przebiegu drogi. Wariant 1 (kolor niebieski na mapie) przebiega od drogi w kierunku Kowalewa Pomorskiego w Podzamku Golubskim. Następnie łączy się z drogą w kierunku Wąbrzeźna, na wysokości szkoły rycerskiej, dalej biegnie przez teren gminy Golub-Dobrzyń w kierunku drogi na Lisewo, by połączyć się z drogą w kierunku Wrocek w miejscowości Handlowy Młyn. Wariant 1 przebiega przez Drwęcę na wysokości Białkowa, dalej przy zakładzie Eurogaz łączy się z drogą w kierunku Rypina. Kolejny odcinek przebiega między Białkowem a Sadykierzem, do drogi do Sokołowa i dalej w miejscowości Wygoda/Zaręba łączy się z drogą na Lipno.
Wariant 2 (czerwony) zaczyna się na skrzyżowaniu dróg PTTK, w kierunku Wąbrzeźna i Kowalewa Pomorskiego i biegnie dawnym torowiskiem do granic miasta. Dalej pokrywa się w części z wariantem 1 (od drogi do Lisewa aż do ulicy Sokołowskiej). Następnie za jeziorem Jeziórki wraca do miasta, by przeciąć osiedle Królewskie, Leśne na wysokości restauracji Cola i dalej przekroczyć Drwęcę w kierunku Antoniewa.
Wariant 3 (zielony) zaczyna się w Białkowie. Analogicznie przebiega jak wariant 1 (niebieski) aż do Podzamku Golubskiego. Następnie kieruje się przez teren gminy Golub-Dobrzyń (Podzamek w kierunku na Słuchaj) aż do granicy Antoniewa i Olszówki przez Pasiekę.
Najwięcej emocji wzbudził wariant 2 (W-2). W trakcie internetowych konsultacji pojawiło się w sieci wiele krytycznych wypowiedzi na temat przebiegu obwodnicy.
Szymon Wiśniewski, fot. UM
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Najlepszy wariant numer 3 uważam za najmniej kolizyjny i wszystkie drogi prowadzą w jedną całość