Nauczycielki wychowania przedszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Wielkim Rychnowie: Iwona Kuchnicka oraz Mirosława Adamczyk w roku szkolnym 2023/2024 realizowały swój autorski projekt pt.: „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy”, który otrzymał dofinansowanie w III edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”
Program organizowany był przez Fundację mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć, który skierowany był do przedszkoli, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, organizacji pozarządowych i grupy nieformalnych z całego kraju. – Nasz projekt „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy” przeznaczony był dla dzieci 3-4 letnich z oddziału przedszkolnego „Krasnale”. Dofinansowanie w wysokości 5000 zł przeznaczyłyśmy na zakup pomocy dydaktycznych, nagród dla dzieci oraz materiałów umożliwiających wprowadzenie najmłodszych w świat nauk ścisłych. Głównym celem był wzrost kompetencji matematycznych i społecznych wśród przedszkolaków, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych dzieci dzięki podejmowaniu różnorodnych działań matematycznych z wykorzystaniem darów natury w toku zabawy – relacjonują autorki projektu.
Realizację projektu rozpoczęły od rodzinnego konkursu na maskotkę projektową, pt.: „Matematyczna Eko-maskotka”, wykonaną z darów natury. Prace wykonane przez przedszkolaków okazały się bardzo pomysłowe i wyjątkowe. Wszyscy uczestnicy wykazali się niezwykłą kreatywnością, w związku z czym każda praca została nagrodzona i wyróżniona. W czasie kolejnych zajęć, za pomocą metody burzy mózgów, przedszkolaki próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co to jest matematyka?”.
– Odpowiedzi były przeróżne, ale ustaliliśmy, że matematyka to dziedzina, w której m. in.: liczymy, mierzymy, poznajemy figury geometryczne, ważymy czy wykonujemy różne działania matematyczne. Kolejny cykl spotkań poświęcony był zagadnieniom orientacji w przestrzeni. Dzieci z wielkim zapałem ćwiczyły rozróżnianie kierunków. Wielką podpowiedzią w określeniu strony prawej i lewej była frotka założona podczas każdych zajęć na lewej ręce dziecka. Dzieci utrwalały ćwiczenia za pomocą piosenek, maty do kodowania oraz kratownicy na kartce papieru. W ramach podsumowania tematu udaliśmy się na spacer w celu poszukiwania ukrytego skarbu. Po prawidłowym wykonaniu serii zadań przedszkolakom udało się znaleźć skarb, który był słodką niespodzianką – dodają Iwona Kuchnicka i Mirosława Adamczyk.
Podczas obchodów Światowego Dnia Matematyki odbyły się warsztaty rodzinne. Na początku dzieci dowiedziały się, że matematyka ma swoje święto. Ich sala zamieniła się w krainę stacji zadaniowych, pełną figur geometrycznych, znaków i liczb. Dla dzieci i ich bliskich przygotowane były różne matematyczne zabawy. Z pomocą muzyki maluchy doskonaliły orientację przestrzenną, kształtowały świadomość schematu własnego ciała, rozpoznawały kolory i ćwiczyły liczenie. Podczas zadań przy poszczególnych stacjach dary natury takie jak: kasztany, szyszki, żołędzie czy orzechy pomogły przedszkolakom w przeliczaniu i układaniu rytmów. Oprócz tego dzieci tworzyły kompozycje z patyczków, rozpoznawały kolory i figury geometryczne, klasyfikowały i segregowały. Zabawy te pomogły również w rozwijaniu spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej, a wszystko z matematyką i muzyką w tle.
Podczas przygotowanego poczęstunku rodzice i dziadkowie mogli również zapoznać się z teoretycznymi zagadnieniami edukacji matematycznej w przedszkolu. Została przygotowana tablica z pomysłami na ciekawe zabawy matematyczne, w które można bawić się z dziećmi w domu, na spacerze i w różnych sytuacjach z życia codziennego. Oprócz tego każda rodzina otrzymała propozycję gry matematycznej w celu rozwijania kompetencji matematycznych w domu jak i celebrowania więzi rodzinnych i wspólnych chwil spędzanych z najbliższymi.
– Następnym działaniem było wprowadzenie dzieci w świat rytmów. Regularności i różnorodne prawidłowości obecne w matematyce są ważnym zagadnieniem. Umiejętność ich dostrzegania i wykorzystywania ułatwia bowiem bardzo uczenie się, zapamiętywanie różnych faktów i rozwiązywanie zadań. Nie obyło się bez warsztatów matematyczno-przyrodniczych w naszej szkolnej eko-pracowni, podczas których towarzyszył nam doradca metodyczny ds. matematyki A. Szymczak. Głównym celem zajęć było: dostrzeganie regularności, wychwytywanie powtarzających się układów oraz kontynuowanie ich, a także kształtowanie dziecięcych kompetencji w zakresie rytmicznej organizacji czasu. Na początku dzieci utrwalały układanie rytmów z darów natury i plastikowych nakrętek. Następnie podczas doświadczenia z wykorzystaniem latarki i globusa dowiedziały się, kiedy i dlaczego na niebie świeci słońce, a potem pojawia księżyc – mówią koordynatorki projektu edukacyjnego.
Podczas kształtowania umiejętności liczenia, w kolejnym bloku zajęć, dzieci wykonywały szereg ćwiczeń sprzyjających wypracowaniu umiejętności prawidłowego przeliczania w zakresie 0-10 i powyżej. Wśród tych etapów znalazło się m. in. szacowanie, liczenie na palcach, doliczanie i odliczanie. Działaniem podsumowującym było samodzielne zrobienie przez dzieci liczydła.
Zwieńczeniem projektu było wykonanie przez dzieci lapbooków matematycznych, tj. książeczek z matematycznymi łamigłówkami, które samodzielnie przygotowały i rozwiązywały. Lapbooki to doskonałe narzędzie do nauki, ponieważ łączy elementy zabawy, kreatywności i edukacji zarazem. Dzieci miały możliwość ozdabiania i personalizowania swoich lapbooków, co sprawiło, że nauka stała się bardziej angażująca.
Podczas realizacji projektu nie obyło się również bez szkoleń przeznaczonych dla rodziców przedszkolaków i nauczycieli. Pozwoliły one na rozwijanie umiejętności dydaktycznych oraz dostarczyły narzędzi i wiedzy, które przyczyniły się do rozwoju matematycznego wśród dzieci. Projekt realizowany był od początku lutego 2024 r. do końca maja 2024 r. – Podsumowując, wszystkie zadania, z którymi dzieci wyśmienicie sobie radziły, utwierdziły ich w tym, że matematyka może być ciekawa i przyjemna, a wykonywanie różnorodnych zadań sprawiło wszystkim wiele radości – kończą autorki projektu: I. Kuchnicka i M. Adamczyk.
(ak), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie