
Problemy z mową to najczęściej spotykane opóźnienie w rozwoju. W erze cyfryzacji, pandemii oraz ograniczonych relacji interpersonalnych nietrudno o zubożenie stylu wypowiedzi oraz wachlarza słownictwa.
Problem ten coraz częściej dotyczy dzieci, bez względu na ich wiek, rozwój, pochodzenie czy też predyspozycje. Trudności z wysławianiem oraz ze zrozumieniem słyszanych informacji mogą wynikać z różnych przyczyn. Najważniejszym krokiem w walce z niepoprawną mową dziecka jest szybka reakcja rodzica i profesjonalna diagnoza. Z pomocą przychodzi logopeda – specjalista od spraw niemożliwych, który zajmuje się naszą mową, jej prawidłowościami i zaburzeniami.
Lista fachowców jest bardzo długa, jednak ich dostępność z racji skali problemu jest bardzo ograniczona. Powiat golubsko-dobrzyński posiada wielu doskonałych logopedów, jednak rodzice najczęściej szukają pomocy w większych miastach, takich jak Toruń czy Bydgoszcz. Ceny terapii, odległość oraz czas ograniczają dostępność fachowej pomocy niejednemu zmartwionemu rodzicowi. Jednak czy trzeba szukać rozwiązania tak daleko? Wychodząc naprzeciw lokalnym potrzebom, Niepubliczne Przedszkole Terapeutyczne „Adaś” w Gałczewie rozszerzyło swoją ofertę o terapie dostępne dla osób z zewnątrz.
Oznacza to, że z pomocy specjalistów, w tym wsparcia logopedy, mogą skorzystać nie tylko podopieczni placówki. W swojej ofercie terapeuci przedszkolni proponują zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju, Cyberoka, rehabilitacji, terapii ręki, a także zajęcia z psychologiem oraz stymulację w sali doświadczania świata. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się jednak sesje z logopedą. Dostępność specjalistów oraz lokalizacja przedszkola, dają możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców, zaś konkurencyjne ceny pozwalają na zapewnienie fachowego wsparcia dla potrzebujących pomocy.
Czym zajmuje się logopeda?
Litery, piórka, lustro, ilustracje, zdjęcia, bańki mydlane i wiele innych atrybutów – to podstawowy bagaż zadaniowy każdego logopedy. Jego praca w powszechnym rozumieniu najczęściej kojarzona jest z ćwiczeniami poprawnej wymowy. Natomiast logopedia zajmuje się przede wszystkim profilaktyką, diagnozą oraz terapią zaburzeń rozwoju mowy, a w szczególności korektą wad wymowy oraz usprawnianiem procesu komunikacji dzieci i dorosłych. W „Adasiu” stanowi jedną z najważniejszych i elementarnych terapii, z której korzystają dzieci uczęszczające do przedszkola. Specjalistą w tej dziedzinie jest Mariusz Fydryszewski – magister logopedii i dobry duch przedszkola czuwający nad podopiecznymi.
Logopeda – kiedy należy się do niego zwrócić?
Wielu rodziców zadaje sobie nurtujące pytanie, kiedy należy zgłosić się do specjalisty. Czy mała liczba wypowiadanych słów, zamienianie głosek, problemy z łączeniem sylab są powodem do niepokoju?
– Warto skontaktować się z logopedą jak najwcześniej, gdy tylko zaobserwujemy niepokojące zachowania u naszego dziecka. Wcześnie podjęte oddziaływania terapeutyczne dają mu większą szansę na pełny i prawidłowy rozwój umiejętności komunikowania się z otoczeniem, a tym samym zapewniają dziecku lepszy start w szkole – stwierdza Mariusz Fydryszewski.
Powszechnie przyjmuje się, że trzylatek swobodnie posługuje się mową. Jeśli tak nie jest, dziecko nie mówi bądź wypowiada pojedyncze słowa, rodzic powinien skonsultować się z logopedą. Dlatego też warto pamiętać, że jeżeli dziecko, które skończyło trzeci bądź też czwarty rok życia nie wymawia prawidłowo głosek szeregu szumiącego, czyli: sz, ż, cz, dż nie jest jeszcze powodem do niepokoju. Należy również mieć na uwadze fakt, iż każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie.
– Jeśli w wieku trzech lat dziecko nie jest w stanie wypowiedzieć krótkich wyrażeń, nie należy czekać, aż będzie starsze, a problem sam minie. W przypadku dzieci czteroletnich dzwonkiem alarmowym jest niezdolność do budowania zdań dłuższych niż trzywyrazowe. Natomiast u dzieci pięcioletnich powodem do zmartwień jest brak zrozumienia prostych poleceń z przyimkami, błędy w liczbie mnogiej rzeczowników i w czasie przeszłym oraz niemożność mówienia o codziennych wydarzeniach – mówi terapeuta.
Konsultacja logopedyczna jest również wskazana, gdy dziecko ma wadę zgryzu, gdy mówi przez nos, mówiąc ślini się, wykonuje dziwne ruchy językiem, często trzyma język wsunięty między zęby. Dlatego to właśnie rodzic jest najważniejszym obserwatorem i osobą odpowiedzialną za monitowanie prawidłowej mocy dziecka.
Wady wymowy – jak i dlaczego?
Wady wymowy są coraz częściej diagnozowane u dzieci i dorosłych. Najważniejsza jest obserwacja oraz wiedza rodzica dotycząca prawidłowości mowy. Wiele osób zastanawia się nad podłożem tego typu problemów. Przyczyn można wskazać bardzo dużo, począwszy od porodu dziecka, sposobu picia, wyuczonych odruchów (ssanie, połykanie, gryzienie), po przebyte infekcje, sposób oddychania, wzorce otoczenia oraz ułożenie języka w jamie ustnej. Niekiedy za problemy językowe odpowiedzialne są trudności w uczeniu się lub niedosłuch.
– Wyróżniamy następujące wady wymowy: nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu, zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego, obniżona sprawność mięśni narządów mowy – zapewnia logopeda.
Prawidłowe określenie przyczyny nieprawidłowości jest bardzo ważne w celu wskazania kierunku dalszej pracy logopedycznej. Jedną z najważniejszych zasad terapii logopedycznej jest systematyczność, dlatego logopeda w przedszkolu i w pierwszych latach szkoły podstawowej pełni często funkcję przewodnika, a obowiązek systematycznego, codziennego utrwalania ćwiczeń spoczywa na rodzicach. Wielu rodziców zapomina, że w dużej mierze sukces terapii zależy właśnie od nich.
– Najtrudniejszą wadą do skorygowania jest dyslalia wieloraka. W takiej sytuacji mowa dziecka jest niezrozumiała dla otoczenia, gdyż ilość zaburzanych głosek jest tak duża, że wyrazy nie przypominają swojego prawidłowego brzmienia – wskazuje Mariusz Frydryszewski.
Terapia logopedyczna w „Adasiu”
Rola logopedy w Niepublicznym Przedszkolu Terapeutycznym „Adaś” ma nieocenione znaczenie. Dzieci z wieloma zaburzeniami, przede wszystkim z autyzmem, wykazują często brak umiejętności wypowiadania sylab, prostych słów, budowania zdań. Praca z nimi opiera się przede wszystkim na zabawie, wyzwalaniu naturalnych reakcji, okrzyków, naśladowania dźwięków, pobudzania mimiki twarzy. Indywidualne podejście, otwartość i kreatywność są kluczem do profesjonalnej pomocy podopiecznym, zaś kontakt logopedy i zespołu terapeutów z rodzicem są priorytetem w specjalistycznej pomocy. – Przyjazna atmosfera, bogate wyposażenie i fachowość – to wszystko oferuje właśnie „Adaś” – zapewnia Waldemar Licznerski, dyrektor placówki. Zapisy na zajęcia dodatkowe oraz do placówki można dokonywać pod numerem telefonu 507-477-041, bądź osobiście w siedzibie Niepublicznego Przedszkola Terapeutycznego „Adaś” w Gałczewie.
(AdWo), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie