Reklama

Uczniowie w Pluskowęsach z wiedzą do potęgi

27/12/2016 13:41

W Szkole Podstawowej w Pluskowęsach uczniowie poznawali matematykę poprzez dotyk. Były gry, warsztaty i wspólna zabawa, a przy tym wiedza z przedmiotu rosła na potęgę

Fundacja mBanku zakończyła trzecią edycję programu grantowego mPotęga. Po raz pierwszy w historii programu swoje wnioski mogły składać podmioty z całego kraju, co zaowocowało niespotykaną dotąd skalą 880 nadesłanych zgłoszeń. Dzięki temu fundacja przeznaczyła na dofinansowania rekordową kwotę 1,2 mln zł. Grantami nagrodzono aż 1/3 wniosków spełniających kryteria formalne, łącznie 210 wniosków ze wszystkich województw. Jest to program prowadzony przez fundację mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć.
Od 1 września w Szkole Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach prowadzono projekt matematyczny „Matematyka na dotyk”, którego koordynatorem jest Magdalena Kosk. Projekt ten realizowany był właśnie w ramach III edycji mPotęgi. 
– Uzyskaliśmy dofinansowanie w wysokości prawie 5 tysięcy na rozwijanie matematyki wśród naszych uczniów, z czego bardzo się cieszymy – mówi Magdalena Kosk. – U podstaw „mPotęgi” leży potrzeba kształcenia umiejętności matematycznych u młodego pokolenia poprzez inspirowanie nauczycieli, rodziców, pasjonatów matematyki do poszukiwania kreatywnych sposobów poznawania przez dzieci i młodzież świata liczb. Dzięki mFundacji w zeszłym roku szkolnym był realizowany projekt „Matematycy łączmy się”, a teraz realizowany był kolejny, aby uczniowie mogli matematykę nie tylko poczuć ale dotknąć, jak sam tytuł projektu mówi.
Projekt „Matematyka na dotyk” rozpoczął się w szkole w Pluskowęsach od apelu podczas którego dzieci i rodzice zostali zapoznani z jego założeniami i harmonogramem. Uczniowie napisali test diagnozujący ich wiedzę matematyczną. W ostatnim tygodniu września do szkoły przyjechali zaproszeni uczniowie z sąsiedniej placówki wraz z opiekunem, którzy przeprowadzili dla bardzo ciekawe warsztaty „Jak można wykorzystując gry planszowe uczyć się matematyki?”. 
– Uczniowie byli zachwyceni tym spotkaniem, a co najważniejsze poczuli matematykę i patrzą na nią milszym okiem – dodaje Magdalena Kosk. – We wrześniu dzięki dofinansowaniu zakupiliśmy pomoce, niezbędne do przeprowadzenia dalszych warsztatów, a od października zaczęliśmy poznawać matematykę przez dotyk. I się zaczęło. Matematyka dotknęła uczniów naszej szkoły. 
Uczniowie klas IV-VI poznawali przedmiot poprzez gry. Każda z klas na początek miała warsztat zachęcający do logicznego myślenia, rozwijającego koncentrację i spostrzegawczość poprzez ich wykorzystanie. Dobble królowało w klasie czwartej, domino w klasie piątej. Uczniowie klasy szóstej mieli możliwość poznania gry Red7, dzięki użyczeniu kart przez firmę Lucrum Games.
– Podczas kolejnych warsztatów uczniowie klasy czwartej uczyli starszych kolegów i koleżanki z klasy piątej, szybkiego liczenia w pamięci – dodaje koordynatorka. – Wykorzystali oni do tego znaną wszystkim grę jaką jest domino. Zabawa była przy tym była niemała. Natomiast klasa szósta wykorzystała gry planszowe do nauki matematyki, dzięki zachęcie ze strony koleżanek i kolegów ze Szkoły Podstawowej w Wielkim Rychnowie. Nasi uczniowie chcieliby mieć każdą lekcję matematyki prowadzoną systemem gier. Poznali oni ostatnio takie gry jak Callisto i Qubix, umożliwiły one im przyjemną zabawę z geometrią, która jak wiadomo przez dotyk staje się zrozumiała. Wszystkie te zajęcia pozwoliły już na samym początku realizacji projektu uświadomić uczniom, że nauka matematyki to też zabawa, z którą spotykają się na co dzień. A oni grając pamiętają o zasadzie, że zdrowa rywalizacja zachęca do zdobywania nowej, pożytecznej wiedzy nie tylko z zakresu matematyki i czekają na kolejne zajęcia. 
W listopadzie uczniowie klasy czwartej przećwiczyli mnożenie i dzielenie liczb naturalnych, a klasa piąta umiejętność wykonywania działań na ułamkach poprzez wspólną zabawę. Następnie dzieci z klasy piątej poczuli się pierwszoklasistami, bawiąc się w sklepik. 
– Zabawa ta sprawiła im wiele frajdy, gdyż wykorzystywali podczas tych zajęć zabawkowe kasy fiskalne, monety, prawdziwe produkty oraz wagi, jak prawdziwi sklepikarze – mówi Magdalena Kosk. – Klasa szósta też podczas swoich warsztatów wykorzystywała wagi, ale do przygotowania musli matematycznego. Uczniowie wraz z rodzicami przygotowali je ważąc i mierząc objętości poszczególnych składników zawartych w przepisach wcześniej przez nich przygotowanych. Podczas tej zabawy szukali oni m.in. związku pomiędzy objętością, masą a kształtem pojemników. 
Na koniec listopada uczniowie każdej z klas wraz z rodzicami uczestniczyli w warsztatach przeprowadzonych przez specjalistę Elżbietę Dędza. Dzięki tym spotkaniom rodzice dowiedzieli się jak pracować z własnym dzieckiem i je wspierać w trudnościach w nauce matematyki. Do wspólnej zabawy zostały wykorzystane zabawy z PUS-em. 
Grudzień był dla uczniów ze Szkoły Podstawowej w Pluskowęsach turniejowy. Na początku został rozegrany Gminny Turniej Rummikuba dla uczniów kl IV-VI. Wszyscy musieli się wykazać dużym refleksem i doskonałą spostrzegawczością. Następnie chętni wzięli udział w Szkolnym Turnieju Superfarmera. 
– Zabawa przy tym była wielka, bo wilki i lisy pojawiały się na kostkach w najmniej oczekiwanym momencie – relacjonuje koordynatorka. – Na koniec zarówno zwycięzcy jak i pozostali uczestnicy turnieju zostali nagrodzeni grami ufundowanymi przez firmę Granna. Przy organizacji obu tych turniejów rada rodziców zapewniła pomoc w organizacji i słodki poczęstunek dla zaproszonych uczniów, za co jesteśmy bardzo wdzięczni.
Dziewiątego grudnia koordynator projektu przeprowadził warsztat dla nauczycieli matematyki „Jak zainteresować uczniów matematyką przez dotyk?”. Na koniec miesiąca uczniowie napisali końcową ankietę diagnozującą. Ostatnim elementem był apel podsumowujący działania w ramach projektu „Matematyka na dotyk”, podczas którego pokazano uczniom prezentację z wszystkich działań zrealizowanych w ramach projektu. Uczniowie z przyjemnością przypomnieli sobie wspólne zabawy, w które na pewną będą na pewno grać w przyszłości.

tekst (nał)
fot. nadesłane

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do