W dniach 3-9 listopada 2019r. przedstawiciele Szkoły Podstawowej im. O. Kolberga w Ciechocinie, 5 uczniów i 3 nauczycieli, wzięli udział w kolejnej mobilności, realizującej projekt Erasmus+ „Science in seasons and seasonal treasures in Europe”. Tym razem odwiedzili Włochy, a dokładniej sycylijskie Palermo.
Uczniowie poznali włoską szkołę, system edukacji oraz uczestniczyli w wybranych zajęciach. Wraz z rówieśnikami brali udział w rozgrywkach sportowych, lekcji fizyki, plastyki oraz angielskiego. Ponadto każdy z zespołów pokazał prezentacje dotyczące jesieni oraz tradycji z nią związanych. Uczniowie wraz z opiekunami mieli również okazję podziwiać piękno Palermo.
– Cattedrale di Palermo to zdecydowanie największa atrakcja turystyczna. Każda część katedry pochodzi z innego okresu, gotyk przeplata się z barokiem i stylem normandzkim. Monumentalna, bogato zdobiona, jest najważniejszym budynkiem okresu normandzkiego w mieście. Uczestnicy spotkania zwiedzili również słynne skrzyżowanie Quattro Canti, plac w formie ośmioboku w hiszpańskim stylu, Fontannę Wstydu oraz Teatro Massimo – do dziś największy teatr operowy we Włoszech, na jego widowni zasiąść może prawie 1400 osób – mówi Izabela Gutowska z SP w Ciechocinie.
Kolejnym miejscem przewidzianym w programie były saliny w Trapani, czyli plantacje soli. Ponadto uczestnicy mieli okazję poczuć średniowieczny nastrój w Erice – miasteczku znajdującym się na wysokości 750 m n.p.m., które było kiedyś jednym z najważniejszych miast na wyspie. Największe wrażenie jednak zrobiła na uczniach bez wątpienia Valle dei Templi, czyli Dolina Świątyń niedaleko Agrigento.
– Słowo dolina nie do końca oddaje topografię tego miejsca, teren przypomina raczej lekkie wzniesienie. Valle dei Templi zajmuje dość rozległy obszar. Znajdziemy tam świątynie z V wieku p.n.e. z czasów greckich, pojedyncze przykłady rzymskiej zabudowy, podziemne katakumby czy grobowce z czasów bizantyjskich. W 1997 roku zabytki Doliny Świątyń zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO – dodają wycieczkowicze.
Wspólny pobyt uczniów pięciu krajów partnerskich był okazją nie tylko do poznania kluczowych zabytków regionu, ale codziennego życia, kultury i obyczajów gospodarzy oraz gości. Mieli oni okazję poznać różnice pomiędzy naszą kulturą i zwyczajami panującymi we Włoszech. Uczestnicy wymiany nawiązali znajomości z innymi uczniami, które z pewnością zaowocują dalszą komunikacją.
W maju przyszłego roku kraje realizujące projekt spotkają się w szkole w Ciechocinie na ostatnim spotkaniu przewidzianym w projekcie, podczas którego nastąpi podsumowanie działań zaplanowanych we wniosku.
(ak), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie