Reklama

Jest oficjalna mapa linii kolejowej do CPK

05/03/2024 15:19

Na oficjalnej stronie Centralnego Portu komunikacyjnego pojawiła się mapa przedstawiająca przebieg wariantów planowanej linii kolejowej przechodzącej przez Golub-Dobrzyń i okoliczne miejscowości. Ogłoszenie wariantu rekomendowanego do realizacji inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 roku

Firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o., wespół z firmą Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. realizuje na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk”.

Celem opracowania jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji, która pozwoli na ustalenie kształtu, przebiegu oraz istotnych parametrów dla projektowanej linii kolejowej. Opracowanie uwzględniać będzie wytyczne techniczne, środowiskowe i społeczne, a także obowiązujące standardy krajowe oraz unijne. Powstałe opracowanie będzie podstawą do dalszych prac projektowych, w których uszczegółowione zostaną rozwiązania techniczne dla wszystkich obiektów na linii kolejowej oraz w jej bezpośrednim otoczeniu.

Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji przedmiotowej inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 roku. – Zapraszamy do zapoznania się z rozpatrywanymi obecnie przebiegami wariantów w ramach Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego – napisano na oficjalnej stronie CPK. – Na przestrzeni całego projektu w dalszym ciągu trwają prace, w wyniku których przebiegi mogą ulegać korektom.

Obecnie trwają badania terenowe, w tym badania przyrodnicze oraz gruntowe. Celem prowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej jest zebranie danych o zasobach, walorach i stanie środowiska przyrodniczego w granicach wyznaczonego bufora inwentaryzacji przyrodniczej. Wyniki inwentaryzacji zostaną wykorzystane do opracowania raportu oceny oddziaływania na środowisko w procedurze uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obecnie realizowane są badania terenowe polegające na rozpoznaniu chronionych siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt. Inwentaryzacja przyrodnicza będzie obejmować wszystkie pełne fazy fenologiczne inwentaryzowanych elementów środowiska i jest prowadzona zgodnie z harmonogramem od września 2023 do początku września 2024 roku.

Na obecnym etapie inwestycji zaplanowano także badania geotechniczne oraz badania hydrogeologiczne. Celem badań geotechnicznych jest ocena warunków gruntowo-wodnych w podłożu planowanej inwestycji dla każdego z projektowanych przebiegów wariantów linii kolejowych wraz z obiektami inżynieryjnymi. Otwory badawcze zostały rozmieszczone w sposób umożliwiający określenie wstępnej budowy modelu geologicznego podłoża, pobranie reprezentatywnych próbek gruntów do badań laboratoryjnych oraz wykonanie przekrojów geologiczno-inżynierskich. Powyższe działania są niezbędne do opracowania studium geologiczno-inżynierskiego.

Dodatkowo w ramach projektu robót geologicznych zostaną wykonane badania hydrogeologiczne, którego efektem końcowym będzie dokumentacja hydrogeologiczna. Powyższe badania polegają na wykonaniu otworów wiertniczych, podczas których przez uprawnionych geologów pobrane zostaną próbki gruntu oraz próbki wody gruntowej do analiz laboratoryjnych, m.in. pod kątem występowania możliwych zanieczyszczeń. Dodatkowo przeprowadzona będzie analiza poziomu i wahań zwierciadła wód podziemnych, określenie charakterystyki warstw wodonośnych oraz oznaczenie parametrów filtracyjnych gruntów. Dokumentacja hydrogeologiczna ma dostarczyć dane niezbędne do opracowania raportu oddziaływania na środowisko.

Obecnie prowadzone są równolegle prace nad pozyskiwaniem zgód na udostępnienie nieruchomości na cele badań i pomiarów oraz wykonywane są badania geotechniczne na działkach, na których pozyskano już stosowne zgody. Prace te prowadzone będą do końca I kwartału tego roku.

Do tematu linii kolejowej do CPK będziemy wracać w kolejnych numerach naszego tygodnika.

Szymon Wiśniewski, fot. CPK

 

Adres strony:

https://www.cpk.pl/pl/budowa-linii-kolejowych-nr-5-i-242-na-odc-grochowalsk-grudziadz-warlubie-oraz-na-odc-grudziadz-gdansk?fbclid=IwAR3Tncy8SjmiUCIIV-tbYtNadI8zQCRNFJBXux3Hv291k6bAWsMgHjs5eXM

Korzyści dla regionu płynące z budowy linii (na podstawie informacji z CPK)

  • Włączenie Grudziądza w istniejący system transportowy województwa oraz kraju w sposób, odpowiadający charakterowi miasta i jego wielkości, a także umożliwiający rozwój zarówno społeczny, jak i przemysłowy.

  • Znaczące skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Grudziądza, a także do Warszawy.

  • Wypełnienie komunikacyjnych „białych plam” na mapie w obszarze woj. kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego.

  • Uruchomienie pociągów regionalnych do miast powiatowych oraz utworzenie multimodalnych punktów przesiadkowych w kluczowych lokalizacjach.

  • Stworzenie możliwości rozwoju zakładów przemysłowych i lokalnego biznesu poprzez udostępnienie linii dla pociągów towarowych, w szczególności intermodalnych pociągów kontenerowych, oraz budowę terminali kontenerowych w obszarach zagospodarowanych przemysłowo.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do