:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
  -8°C pochmurno z przejaśnieniami

Kierowco, bój się!

Porady, Kierowco się! - zdjęcie, fotografia

W 2018 roku weszły (i wejdą) w życie nowe przepisy, istotne dla kierujących pojazdami. Czy spowodują one ograniczenie wypadków drogowych czy raczej drenaż naszych kieszeni?

Polska to kraj, w którym wyjątkowo często dochodzi do zmian przepisów. W naszym kraju w latach 2012-14 prawo zmieniało się aż 56 razy częściej niż w innych krajach Europy! W 2017 roku urzędnicy państwowi wydali ponad 35 tys. nowych aktów prawnych. Niektóre z nich powinniśmy znać.
Wykroczenia drogowe przedawniają się po upływie trzech lat (uprzednio 2 lata) od chwili ich popełnienia (jeżeli w ciągu roku od czynu wszczęto postępowanie) i ma to znaczenie w przypadku wykroczeń ujawnionych np. przez fotoradar.

W przypadku orzeczenia przez sąd zakazu prowadzenia pojazdu (np. za jazdę po pijanemu), jeśli osoba skazana usiądzie za kółkiem, grozi jej kara pozbawienia wolności do lat 5.

Ucieczka przed policją jest obecnie traktowana jak przestępstwo zagrożone karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Uprzednio było to tylko wykroczenie. Tu może jednak dochodzić do nadużycia ze strony policjanta, bo nie każde niezatrzymanie się do kontroli jest od razu ucieczką przed policją. Jest to jednak temat dla prawników.

W przypadku spowodowania wypadku po pijanemu bądź pod wpływem narkotyków, sąd nie będzie mógł wydać wyroku pozbawienia wolności w zawieszeniu.

Od listopada 2017 roku obowiązują również nowe zasady badań technicznych pojazdów. Główna zmiana polega na płaceniu z góry za badanie techniczne. Wyniki badań są również umieszczane w bazie CEPIK.

Od nowego roku tzw. mDokumenty miały się znaleźć w naszych telefonach. Na razie jest to jednak w powijakach, a Ministerstwo Cyfryzacji nie jest w stanie podać terminu ich wprowadzenia. Szkoda, bo pomogłoby to kierowcom, którzy często zapominają prawa jazdy i płacą „gapowe”.
W połowie 2018 roku mają wejść w życie przepisy dotyczące młodych kierowców oraz tych, którzy utracili prawo jazdy za punkty. Główne założenie zmian to dwuletni okres próby oraz rygorystyczne ograniczenie prędkości (przez pierwsze 8 miesięcy od chwili uzyskania prawa jazdy). Obowiązkowa prędkość w obszarze zabudowanym to 50 km/h, niezależnie od tego, czy inne znaki pozwalają jechać z większą prędkością. Poza obszarem zabudowanym maksymalna prędkość to 80 km/h, a na drodze ekspresowej i autostradzie 100 km/h. Samochód takiego młodego kierowcy winien być oznakowany zielonym liściem. Kierowca powinien się również doszkalać w wyznaczonych ośrodkach.

W myśl zaleceń Unii Europejskiej, mają być zlikwidowane podwyższone prędkości w trakcie jazdy nocą w obszarze zabudowanym z 60 km/h do 50 km/h. Ma być też zmniejszona dozwolona prędkość na autostradzie do 130 km/h. Jednak czy te przepisy wejdą w życie? 
 

(Maw)
fot. pixabay.com

Kierowco, bój się! komentarze opinie

  • bu - niezalogowany 2018-01-12 19:32:00

    Kierowcy boją się już od dawna, bo policja moze doczepić się już do wszystkiego.. .dlatego właśnie Yanosik cieszy się taką popularnością i jak policja dalej bedzie szła w tym kierunku, to yanosik będzie jeszcze bardziej popularny a policja nic z tego nie będzie miala...

  • gość 2018-01-15 11:09:58

    fakt, yanosik zyskuje na popularności dzięki nim :D ale 56 razy więcej niż w innych krajach to gruba przesada... spoko nie potrafią ustalić prawa, to niech może zajmie siętym ktoś kto robi to raz a porządnie, a nie co chcwile bedzie po sobie poprawiał...

Dodajesz jako: Zaloguj się