Parlamentarzyści, samorządowcy, eksperci i przedstawiciele środowisk biznesowych spotkali się w piątek (21 lipca) w urzędzie marszałkowskim, by rozmawiać na temat sieci kolei dużych prędkości powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)
– Proponowana sieć kolejowa, która ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci, a która praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu, nie jest dla nas satysfakcjonująca – podkreślili samorządowcy. Zebrani uzgodnili powołanie zespołu, który będzie pracował nad rozwiązaniami korzystnymi dla województwa i lobbował na ich rzecz.
– My mówimy o kolei dużych prędkości jako o projekcie cywilizacyjnym – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. Chodzi nam m.in. o przebudowę węzłów komunikacyjnych w głównych miastach regionu, czyli Włocławku, Toruniu i Bydgoszczy. Co to oznacza, można zobaczyć np. w Antwerpii, gdzie krzyżują się linie szybkich połączeń międzynarodowych, kolejowe linie regionalne i lokalny transport publiczny. Proponujemy przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości w najwyższych standardach przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala.
W maju marszałek województwa mówił, że nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region. – Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza – wyjaśniał gospodarz województwa w maju, przed pierwszym publicznym spotkaniem w tej sprawie.
Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.
Realizacja tej inwestycji wprowadzi trwałe zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej kraju, definiując na nowo kwestie konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionów i poszczególnych ośrodków.
Przypinamy, że w poprzednich numerach naszego tygodnika już kilkukrotnie pisaliśmy o pomyśle budowy linii szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego, która przechodziłaby przez Golub-Dobrzyń. Obecnie trwa opracowywanie „Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚ-R) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz-Gdańsk”. Studium będzie realizowane do końca 2026 roku. Składa się na nie: identyfikacja wariantów wstępnych (obecnie ten etap jest realizowany), analiza wariantów wyselekcjonowanych wraz z wykonaniem Inwentaryzacji Przyrodniczej, analiza na potrzeby wyboru wariantu inwestorskiego, wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz opracowanie materiałów na potrzeby przeprowadzenia przez zamawiającego postępowań w sprawie udzielenia zamówień publicznych na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych. Po zakończeniu dokumentu studium realizowane będą dalsze działania niezbędne dla procesu inwestycyjnego, m.in. decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, decyzji o pozwolenie na budowę. Prace budowlane zaplanowano na lata 2030-2034 (na odcinku Lipno-Grudziądz) oraz 2035-2038 (Grudziądz-Gdańsk).
W planach dostępnych w internecie pojawiły się cztery warianty przebiegu linii kolejowej. Dwa z nich przebiegają przez miasto Golub-Dobrzyń. Jeden z wariantów biegnie od strony Lisewa, przecina Drwęcę i przebiega przez ujecie wody za szpitalem i osiedle „Panorama”. Drugi z wariantów przecina miasto od strony Podzamku Golubskiego, przez ulicę Toruńską i osiedle „Leśne” i Ruziec w kierunku Węgierska. Dwa pozostałe warianty omijają miasto od strony zachodniej. Przechodzą przez Drwęcę w okolicy Antoniewa i Olszówki i podążają w kierunku Węgierska.
W Golubiu-Dobrzyniu (miasto) mieszkańcy osiedla Panorama zawiązali „Stowarzyszenie na rzecz ochrony ujęcia wody i szpitala w Golubiu-Dobrzyniu” i zaczęli naciskać na władze miasta, aby te interweniowały i wyraziły sprzeciw w sprawie przebiegu linii kolejowej. W gminie Golub-Dobrzyń odbywały się natomiast spotkania w poszczególnych sołectwach, gdzie zbierano podpisy pod pismami dotyczącymi przebiegu linii kolejowej. O efektach tych wszystkich działań będziemy informować.
Szymon Wiśniewski, fot. UMT
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie