Reklama

Którędy linia kolejowa do CPK?

04/08/2023 09:43

Parlamentarzyści, samorządowcy, eksperci i przedstawiciele środowisk biznesowych spotkali się w piątek (21 lipca) w urzędzie marszałkowskim, by rozmawiać na temat sieci kolei dużych prędkości powstającej w Polsce w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)

– Proponowana sieć kolejowa, która ukształtuje i spetryfikuje relacje transportowe w kraju na wiele dziesięcioleci, a która praktycznie pomija najważniejsze miasta naszego regionu, nie jest dla nas satysfakcjonująca – podkreślili samorządowcy. Zebrani uzgodnili powołanie zespołu, który będzie pracował nad rozwiązaniami korzystnymi dla województwa i lobbował na ich rzecz.

– My mówimy o kolei dużych prędkości jako o projekcie cywilizacyjnym – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. Chodzi nam m.in. o przebudowę węzłów komunikacyjnych w głównych miastach regionu, czyli Włocławku, Toruniu i Bydgoszczy. Co to oznacza, można zobaczyć np. w Antwerpii, gdzie krzyżują się linie szybkich połączeń międzynarodowych, kolejowe linie regionalne i lokalny transport publiczny. Proponujemy przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości w najwyższych standardach przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala.

W maju marszałek województwa mówił, że nie można prowadzić tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region. – Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza – wyjaśniał gospodarz województwa w maju, przed pierwszym publicznym spotkaniem w tej sprawie.

Centralny Port Komunikacyjny, nad powstaniem którego trwają obecnie zaawansowane prace, to przyszły wielki hub komunikacyjny między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od stolicy na obszarze 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany port lotniczy, który początkowo będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Na program kolejowy inwestycji składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

Realizacja tej inwestycji wprowadzi trwałe zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej kraju, definiując na nowo kwestie konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionów i poszczególnych ośrodków.

Przypinamy, że w poprzednich numerach naszego tygodnika już kilkukrotnie pisaliśmy o pomyśle budowy linii szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego, która przechodziłaby przez Golub-Dobrzyń. Obecnie trwa opracowywanie „Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomicznego (STEŚ-R) inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej nr 5 na odc. Grudziądz-Gdańsk”. Studium będzie realizowane do końca 2026 roku. Składa się na nie: identyfikacja wariantów wstępnych (obecnie ten etap jest realizowany), analiza wariantów wyselekcjonowanych wraz z wykonaniem Inwentaryzacji Przyrodniczej, analiza na potrzeby wyboru wariantu inwestorskiego, wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz opracowanie materiałów na potrzeby przeprowadzenia przez zamawiającego postępowań w sprawie udzielenia zamówień publicznych na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych. Po zakończeniu dokumentu studium realizowane będą dalsze działania niezbędne dla procesu inwestycyjnego, m.in. decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, decyzji o pozwolenie na budowę. Prace budowlane zaplanowano na lata 2030-2034 (na odcinku Lipno-Grudziądz) oraz 2035-2038 (Grudziądz-Gdańsk).

W planach dostępnych w internecie pojawiły się cztery warianty przebiegu linii kolejowej. Dwa z nich przebiegają przez miasto Golub-Dobrzyń. Jeden z wariantów biegnie od strony Lisewa, przecina Drwęcę i przebiega przez ujecie wody za szpitalem i osiedle „Panorama”. Drugi z wariantów przecina miasto od strony Podzamku Golubskiego, przez ulicę Toruńską i osiedle „Leśne” i Ruziec w kierunku Węgierska. Dwa pozostałe warianty omijają miasto od strony zachodniej. Przechodzą przez Drwęcę w okolicy Antoniewa i Olszówki i podążają w kierunku Węgierska.

W Golubiu-Dobrzyniu (miasto) mieszkańcy osiedla Panorama zawiązali „Stowarzyszenie na rzecz ochrony ujęcia wody i szpitala w Golubiu-Dobrzyniu” i zaczęli naciskać na władze miasta, aby te interweniowały i wyraziły sprzeciw w sprawie przebiegu linii kolejowej. W gminie Golub-Dobrzyń odbywały się natomiast spotkania w poszczególnych sołectwach, gdzie zbierano podpisy pod pismami dotyczącymi przebiegu linii kolejowej. O efektach tych wszystkich działań będziemy informować.

Szymon Wiśniewski, fot. UMT

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do