
Skończył się pierwszy etap konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kilka tygodni temu okazało się, że przez powiat golubsko-dobrzyński planowana jest budowa linii kolejowej szybkiej kolei. Mieszkańcy zostali zaskoczeni tym pomysłem.
Kilkanaście dni temu w internecie pojawiły się pierwsze informacje dotyczące planowej budowy linii kolejowej, która połączyłaby Gdańsk z nowym lotniczym Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie.
Na oficjalnej stronie przedsięwzięcia znalazł się dokument: „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL)”. Studium jest efektem pierwszego etapu prac planistycznych, mających na celu określenie ram realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego naszego kraju, w tym wyznaczenie korytarzy, w których będą usytuowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– „Pragniemy jak najwcześniej zidentyfikować istotne uwarunkowania, które mogą wpłynąć na dalszy proces przygotowania inwestycji. W tym celu chcielibyśmy zapoznać się z Państwa opiniami, uwagami i wnioskami” – możemy przeczytać na stronie CPK. – „Państwa zaangażowanie w tworzenie SSL, wyrażone poprzez udział w konsultacjach, pozwoli nam udoskonalić ten dokument. Ułatwi to optymalizację prac studialno-projektowych, które będą prowadzone na kolejnych etapach i posłużą, między innymi zdefiniowaniu lokalizacji poszczególnych przedsięwzięć w obrębie korytarzy.”
Według studium nowa linia kolejowa przetnie powiat golubsko-dobrzyński na dwie części. Biec będzie od strony Wąbrzeźna przez następujące miejscowości: Pluskowęsy koło Kowalewa Pomorskiego, Ostrowite Golubskie, Krążno, Podzamek Golubski, Słuchaj, Antoniewo, Ruziec, Węgiersk, Wielgie, Klonowo w kierunku Lipna.
Mieszkańcy zostali zaskoczeni tą informacją. Tym bardziej, że konsultacje skończyły się we wtorek (10 marca). Przez ostatni weekend strony internetowe oraz funpage na popularnych stronach społecznościowych wypełniły się apelami, aby wyrazić swoje zdanie w konsultacjach i próbować zablokować budowę linii. Ponadto mieszkańcy Podzamku zbierali podpisy pod petycją przeciwko budowie linii. Także mieszkańcy Węgierska zmobilizowali się przeciwko budowie linii kolejowej.
– Zaproponowany przebieg linii szybkiej kolei przez obszar gminy Golub-Dobrzyń jest nie do zaakceptowania we wszystkich proponowanych wariantach – możemy przeczytać w oficjalnym proteście mieszkańców zamieszczonym na stronie internetowej gminy. – Wygeneruje wysokie koszty społeczne, gospodarcze i środowiskowe. Zniweczone zostaną nakłady poniesione ze środków własnych gminy oraz środków pozyskanych z funduszy Unii Europejskiej na infrastrukturę obszarów, przez które wytyczono wyżej wymienione linie. Ogromne straty poniosą również mieszkańcy gminy. Proponowany przebieg linii i realizacja inwestycji wiązałyby się z koniecznością wykupu zajmowanych przez nas nieruchomości. Wskazujemy, iż są to głównie nowe osiedla o wysokim stopniu zainwestowania środków z istniejącymi planami zagospodarowania miejscowego, z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną. Nie do oszacowania są również koszty społeczne związane z utratą naszego dorobku życia oraz znaczne pogorszenie się sytuacji materialnej w przyszłości.
Jaki będzie efekt konsultacji, dowiemy się niebawem.
(Szyw)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie