
Rolnicy już teraz mogą zgłaszać szkody w aplikacji suszowej, ale wniosek wyślą dopiero 20 września 2023 r. Wielu gospodarzy liczyło, że zapowiedziana pomoc suszowa w wysokości 1,5 mld zł będzie oznaczała szybkie szacowanie strat, szybkie składanie wniosków oraz wypłatę potrzebnej pomocy. Na wypłatę środków trzeba będzie jednak poczekać…
Aktualna sytuacja panująca w rolnictwie wywołuje coraz większą frustrację producentów. Na rynkach rolnych kumulują się problemy, zaś wypłata rządowej pomocy przebiega bardzo wolno. Z tytułu dopłat do pszenicy, kukurydzy i gryki wypłacono do tej pory ok. 600 mln zł z obiecanych 15,5 mld zł całego wsparcia kryzysowego dla rolnictwa. Dlaczego? Bo nabory wciąż trwają. Zapowiada się, że wypłata pomocy suszowej będzie równie problematyczna.
Już w ubiegłym roku rolnicy sygnalizowali, że aplikacja suszowa nie działa poprawnie. Pojawiały się liczne błędy i niejasności. Problemem było wówczas nawet zalogowanie się... Dlatego w tym roku aplikacja miała zostać poprawiona. W związku z suszą występującą już na przełomie maja i czerwca sprawa stała się wręcz pilna. Zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
aplikacja „Zgłoś szkodę rolniczą” jest poprawiana i około 20 lipca 2023 roku zostać miała uruchomiona. Jednak dopiero w piątek 21 lipca aplikacja zaczęła działać.
– Usługa została zaktualizowana na rok 2023. Możesz już tworzyć nowe wnioski, zapisywać je i edytować. Podpisywanie i wysyłanie wniosków będzie możliwe od 20 września – można przeczytać w komunikacie na stronie aplikacji suszowej. Oznacza to, że obecnie rolnicy mogą tworzyć w aplikacji nowe wnioski i je edytować, jednak wniosek o oszacowanie strat suszowych można będzie wysłać dopiero od 20 września 2023 r.
Przypominamy, że złożenie wniosku przez aplikację o oszacowanie strat jest konieczne do uzyskania protokołu lub kalkulacji strat. W aplikacji należy określić zakres i stopień strat spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych w gospodarstwie rolnym. Do aplikacji można wchodzić kilkakrotnie, uzupełniając kolejne zgłoszenia. Ponadto aplikacja jest kompatybilna z danymi dotyczącymi upraw i zwierząt zgłoszonych do ARiMR.
W przypadku strat powyżej 30% średniej z trzech poprzednich lat aplikacja wygeneruje protokół i przekaże go do wojewody w celu zatwierdzenia. Po zatwierdzeniu protokołu strat w dochodach powyżej 30% rolnik będzie mógł poprzez aplikację złożyć do ARiMR wniosek o ewentualną pomoc.
Jeśli natomiast straty w gospodarstwie rolnym będą niższe niż 30%, aplikacja odrzuci protokół, podając informację, że „Ustalony w protokole poziom strat poniżej 30% nie spełnia wymogów do ubiegania się o pomoc publiczną”.
Wielu rolników wyraża obawy, że nowe prawo o szacowaniu strat wejdzie w życie dopiero po żniwach. Jednak jak zaznacza minister rolnictwa Robert Telus. – W niczym nie przeszkadza, jeżeli rolnicy zebrali już zboże. Jeżeli chodzi o aplikację, to można oszacować szkody również po zbiorach. Naszym celem jest wypracowanie takiej aplikacji, aby była ona funkcjonalna i pozwalała na obiektywne szacowanie strat – zapewnia szef resortu rolnictwa.
W tym roku rolnicy mają także możliwość złożenia wniosku o oszacowanie strat suszowych przez komisję klęskową w urzędzie gminy, na terenie której znajdują się uprawy rolne objęte suszą. Komisja przystąpi do lustracji upraw rolnych i dokona szacowania szkód spowodowanych suszą. Co ważne wniosek o oszacowanie strat przez komisję gminną nie zwalnia z obowiązku złożenia wniosku przez publiczną aplikację. – Jeżeli rolnik chciałby, aby oszacowania szkód dokonała również komisja, wówczas powinien dokonać zgłoszenia w terminie umożliwiającym szacowanie. Jeżeli komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji to otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów – informuje Urząd Gminy Golub-Dobrzyń. Wnioski o szacowanie szkód w wyniku suszy można obecnie składać do urzędów gmin: Golub-Dobrzyń, Radomin, Kowalewo Pomorskie, Zbójno oraz Ciechocin. – Na obecnym etapie oczekujemy na rozpatrzenie przez wojewodę kujawsko-pomorskiego wniosku o powołanie komisji ds. oceny strat spowodowanych przez suszę na terenie gminy Zbójno – informuje Urząd Gminy Zbójno.
Co jednak w przypadku, kiedy procentowa wysokość szkód ustalona za pomocą aplikacji będzie różniła się od procentowej wysokości szkód oszacowanej przez komisję? wówczas przyjmuje się:
1) wyższą wysokość szkód spowodowanych wystąpieniem suszy, jeżeli różnica wynosi nie więcej niż 30% w stosunku do niższej wysokości szkód;
2) niższą wysokość szkód powiększoną o 30%, jeżeli różnica wynosi więcej niż 30% w stosunku do niższej wysokości szkód.
Tekst i fot. (AK)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie