
Do końca czerwca mieszkańcy gminy i miasta Golub-Dobrzyń mogli wypowiedzieć się na temat przebiegu planowanej obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Władze miasta i mieszkańcy są przeciwni jednemu z wariantów, który przebiega przez miejskie osiedla. Czy tym samym utrudni to budowę obwodnicy?
Przypominamy, że z uwagi na wzrastające natężenie ruchu drogowego, w tym w szczególności pojazdów ciężkich, a także ze względu na konieczność zredukowania czasu podróży oraz podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach w mieście, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zdecydował o budowie obwodnicy, która poza zwartą zabudową Golubia-Dobrzynia połączy trzy drogi wojewódzkie: nr 534, 554, 569 (kierunki: Kowalewo Pomorskie – Wąbrzeźno – Rypin – Lipno), które do tej pory przechodzą przez miasto. Nowa trasa wyznaczona została wokół miasta. Inwestorem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wykonuje: Pracownia Projektowa ARCHIDROG Witold Orczyński z Poznania.
Powstały trzy warianty inwestycyjne przebiegu drogi. Wariant 1 (kolor niebieski na mapie) przebiega od drogi w kierunku Kowalewa Pomorskiego w Podzamku Golubskim. Następnie łączy się z drogą w kierunku Wąbrzeźna, na wysokości szkoły rycerskiej, dalej biegnie przez teren gminy Golub-Dobrzyń w kierunku drogi na Lisewo, by połączyć się z drogą w kierunku Wrocek w miejscowości Handlowy Młyn. Wariant 1 przebiega przez Drwęcę na wysokości Białkowa, dalej przy zakładzie Eurogaz łączy się z drogą w kierunku Rypina. Kolejny odcinek przebiega miedzy Białkowem a Sadykierzem, do drogi do Sokołowa i dalej w miejscowości Wygoda/Zaręba łączy się z drogą na Lipno.
Wariant 2 (czerwony) zaczyna na skrzyżowaniu dróg PTTK, w kierunku Wąbrzeźna i Kowalewa Pomorskiego i biegnie dawnym torowiskiem do granic miasta. Dalej pokrywa się w części z wariantem 1 (od drogi do Lisewa aż do ulicy Sokołowskiej). Następnie za jeziorem Jeziórki wraca do miasta, by przeciąć osiedle Królewskie, Leśne na wysokości restauracji Cola i dalej przekroczyć Drwęcę w kierunku Antoniewa.
Wariant 3 (zielony) zaczyna się w Białkowie. Analogicznie przebiega jak wariant 1 (niebieski) aż do Podzamku Golubskiego. Następnie kieruje się przez teren gminy Golub-Dobrzyń (Podzamek w kierunku na Słuchaj) aż do granicy Antoniewa i Olszówki przez Pasiekę.
Najwięcej emocji wzbudził wariant 2 (W-2). W trakcie internetowych konsultacji pojawiło się w sieci wiele wypowiedzi na temat przebiegu obwodnicy. W temacie wypowiedział się burmistrz Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski.
– Szanowni Mieszkańcy, jako reprezentujący Gminę Miasto Golub-Dobrzyń, która współfinansuje prace projektowe związane z budową obwodnicy, na mocy porozumienia zawartego z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Powiatem Golubsko-Dobrzyńskim i Gminą Golub-Dobrzyń oświadczam, że nie wyraziłem, nie wyrażam i nie wyrażę zgody na zaproponowany przez Pracownię Projektową ARCHIDROG wariant obwodnicy W-2, w części biegnący m.in. przez Osiedla: Królewskie, Leśne, Ruziec, a także w niewielkiej odległości od budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Żeromskiego oraz przez tereny miejskie, przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną – podkreśla burmistrz Piątkowski. – Mój sprzeciw wielokrotnie wyrażony ustnie i pisemnie oznacza, że budowa obwodnicy nie będzie realizowana w proponowanym, kontrowersyjnym wariancie przebiegu W-2.
Na efekty konsultacji i kolejnych projektów musimy poczekać. Czy tak jasno wyrażony sprzeciw przez mieszkańców nie utrudni powstania obwodnicy – czas pokaże?
Szymon Wiśniewski, fot. archiwum
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie