
Od września 2018 r. w Zespole Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu realizowany jest projekt Erasmus+ pt. STEAM like Leonardo (skrót od ang. Science, Technology, Engineering, Art, Maths czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka - z Leonardo) we współpracy ze szkołami z Hiszpanii, Włoch, Belgii i Rumunii
Projekt ma na celu ułatwienie uczenia się trudnych przedmiotów - głównie ścisłych, takich jak nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria i matematyka poprzez sztukę, stosując bardziej interdyscyplinarne i całościowe podejście bazujące na praktycznych doświadczeniach, eksperymentach, nauce poprzez działanie, które umożliwia jednocześnie artystyczną ekspresję.
W dniach od 10 września do 16 marca 2019 r. uczniowie i nauczyciele Wazówny brali udział w kolejnym z serii spotkań szkół partnerskich. Grupa gościła w szkole Institut Narcís Xifra i Masmitjà w katalońskiej Gironie. Celem spotkania międzynarodowego było omówienie i prezentacja materiałów w ramach realizacji projektu, w szczególności II etapu czyli Leonardo da Vinci artysta, a także wymiana dobrych praktyk pedagogicznych oraz pogłębienie dotychczasowych kontaktów pomiędzy szkołami.
Uczniowie - Klaudia Grajek, Julia Kubacka, Martyna Żeglarska, Zosia Stefańska, Weronika Zalewska i Jędrek Krupa - zostali serdecznie przyjęci przez rodziny hiszpańskie. Mogli poznać kulturę i zwyczaje swoich gospodarzy. Mieli niepowtarzalną okazję poznania stylu życia i posmakowania typowych hiszpańskich specjałów. W ramach oficjalnych spotkań delegacje szkół zostały powitane przez dyrekcję szkoły oraz wzięły udział w spotkaniu w urzędzie miasta.
Pierwszego dnia wizyty zaprezentowali efekty swojej dotychczasowej pracy – zdjęcia przedstawiające żywe obrazy Leonarda da Vinci takie jak Ostatnia Wieczerza czy Dama z łasiczką, prezentacje dotyczące dzieł, technik malarskich, szkiców czy perspektywy w malarstwie mistrza Leonarda. Zaprezentowali także film o spotkaniu dwóch wielkich okresu renesansu: Leonarda da Vinci i Mikołaja Kopernika. Wraz z nauczycielkami Małgorzatą Garkowską (koordynatorem projektu) i Anną Borkowską oraz uczniami i nauczycielami szkół partnerskich uczestniczyli również w zajęciach przygotowanych przez szkołę hiszpańską. Wśród nich znalazły się wspólne gry – Gdzie jest Lisa czy Układ Okresowy. Był czas na zajęcia integracyjne w grupach międzynarodowych, warsztaty w szkole, podczas których samodzielnie przygotowywali plastelinę i badali jej właściwości, budowali niezwykły most, który stoi stabilnie bez żadnych elementów wspierających według projektu Leonarda da Vinci.
Uczniowie mieli okazję poznania legend i historii Girony. Wzięli udział w warsztatach artystycznych związanych z realizacją projektu w Muzeum Sztuki w Gironie, gdzie samodzielnie przygotowywali pigmenty do farb. 14 marca obchodzono Dzień Matematyki, podczas którego uczniowie brali udział w eksperymentach matematycznych przygotowanych przez pracowników Muzeum Matematyki w Barcelonie.
W piątek 15 marca odbyła całodniowa wycieczka do Barcelony, ze zwiedzaniem jednej z najbardziej znanych budowli katalońskiego modernizmu katedry Sagrada Família i spacerem po mieście. Wieczorem rodzice hiszpańskich uczniów podjęli nas pysznymi lokalnymi potrawami na zorganizowanej w szkole kolacji pożegnalnej kolacji. Uczniowie z żalem rozstali się ze swoimi nowymi przyjaciółmi.
Międzynarodowe spotkanie było nie tylko dla uczniów, ale i dla nauczycieli niezwykłym doświadczeniem. Możliwość wymiany doświadczeń, dzielenia się pomysłami i metodami pracy, stosowanie innowacyjnych i interdyscyplinarnych rozwiązań i narzędzi w szkołach partnerskich to niektóre z korzyści.
Zgodnie z harmonogramem projektu do połowy maja uczniowie będą pracować nad kolejnym tematem projektu związanym z zainteresowaniami Leonarda anatomią ciała człowieka, a wszystkie przygotowane materiały zostaną zaprezentowane podczas następnego spotkania, które odbędzie się w Rumunii.
(red), fot. nadesłane
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie