
Władze gminy Golub-Dobrzyń są przeciwne jakimkolwiek pomysłom przebiegu nowej linii kolejowej przez tereny gminy do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Miesiąc temu odbyło się spotkanie przedstawicieli gminy Golub-Dobrzyń z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o., firmy Transprojekt Gdański Sp. z o. o. oraz Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o.
W związku z planowaną budową linii szybkiej kolei numer 5 i 242 na odcinku Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie w styczniu rozpoczęła się realizacja Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R), w ramach którego trwają prace nad Etapem I. Jego wykonawcą jest firma Transprojekt Gdański Sp. z o. o. Wykonawca studium w ramach wykonania dokumentacji przedprojektowej ma za zadanie opracować trzynaście wstępnych wariantów przebiegu linii kolejowej. Obecnie trwają analizy wariantów przebiegu linii kolejowej. W następnych etapach toczyć się będą analizy obejmujące uwarunkowania dla lokalizacji linii kolejowej w każdym z założonych rozwiązań.
Podczas spotkania przedstawiono projektowane warianty oraz konsultowano ewentualne plany i inwestycje gminne na ich trasie, które na dzień dzisiejszy nie widnieją m. in. w planach zagospodarowania przestrzennego. Owocem studium będzie wyłonienie trzech wariantów, spośród których wskazane zostaną warianty: inwestorski i alternatywne. Staną się one następnie przedmiotem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia.
Przedstawiciele firmy Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o., która prowadzi spotkania z włodarzami samorządów, poprosili urząd gminy o wskazanie najlepszego wariantu przebiegu kolei szybkiego ruchu. Wójt gminy Golub-Dobrzyń Marek Ryłowicz wyraził swoje wątpliwości, co do celowości i ewentualnych korzyści z budowy linii szybkiej kolei na terenie gminy Golub-Dobrzyń oraz nie znalazł pozytywnych przesłanek do wskazania którejkolwiek z koncepcji.
– Gmina Golub-Dobrzyń swym obszarem okala miasto Golub-Dobrzyń, co sprawia, iż dotarcie do centrum miasta nie zajmuje więcej niż 10-15 minut – argumentują w swoim piśmie władze gminy Golub-Dobrzyń. – Dobre skomunikowanie gminy z miastem powoduje, iż nie ma konieczności tworzenia długich tras przemieszczania towarów czy osób. Istniejące i planowane ciągi komunikacyjne są krótkie, przebiegają po prawidłowo ukształtowanym układzie dróg kołowych, w poszanowaniu dla działalności rolniczej i nie powodując negatywnego wpływu na wyjątkowe walory krajobrazowe. W strategii rozwoju gminy zakłada się modernizację istniejących dróg w oparciu o mapę potrzeb mieszkańców i założeniu zmniejszenia się populacji regionu w najbliższych latach o 7%- 10%. Nie występuje konieczność kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Proponowany układ tras jest sprzeczny z dokumentami strategicznymi dla rozwoju gminy. Przebieg tras jak i inwestycje związane z ich budową nie znajdują uzasadnia z punktu widzenia korzyści gospodarczych, społecznych czy też demograficznych na obszarze gminy. Według prowadzonych analiz i konsultacji proponowane inwestycje doprowadzą do degradacji cennych gruntów rolnych, obszarów chronionych, a także walorów krajobrazowych gminy. Budowa tras szybkiej kolei w projektowanych wariantach przebiega przez grunty rolne o wysokiej bonitacji, ich wyłączenie z produkcji rolnej spowoduje znaczne obniżenie potencjału rolniczego gminy oraz doprowadzi do podziału i rozdrobnienia obszarów rolnych. Może to być powodem spadku cen gruntów i znacznie utrudni produkcję rolną, wzrosną również koszty tej produkcji, a także utrudniona zostanie konsolidacja gospodarstw rolnych. Budowa wyżej wymienionych tras spowoduje również straty środowiskowe. Pragnę również zaznaczyć, iż preferowane przez mieszkańców kierunki przemieszczania się związane są z zaspokojeniem potrzeb zarobkowych i koncertują się na dużych aglomeracjach regionu, tj. Torunia i Bydgoszczy, a proponowana inwestycja nie obejmuje tych kierunków.
Szymon Wiśniewski
Fot. UGGD
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Po co nam szybka kolej do CPK? Rozsądniej będzie budowanie super szybkiej kolei do ...... Berlina. To tam powstaje port lotniczy , który obsłuży 28 % Polaków. Ot zaścianek.
To całą moją działkę zmiata i dom i wszystko.. Gdzie ja będę żył?!