Reklama

Wymuszą zmianę trasy CPK?

04/05/2023 00:08

W poprzednich numerach naszego tygodnika pisaliśmy o pomyśle budowy linii szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym razem przedstawiamy treści pism skierowanych do parlamentarzystów i odpowiedź ze strony CPK. Przypominamy również jak działają mieszkańcy, którzy sprzeciwiają się budowie linii przechodzącej przez Golub-Dobrzyń.

– Dziwne, że włodarze miasta, czy powiatu, wójtowie wcześniej nie robili nic, by wykluczyć ten wariant – mówił na spotkaniu na początku kwietnia Wojciech Kurek, prezes zarządu Stowarzyszenia na rzecz ochrony ujęcia wody i szpitala w Golubiu-Dobrzyniu.

Dopiero po działaniach mieszkańców burmistrz Golubia-Dobrzynia Mariusz Piątkowski wystosował pisma do parlamentarzystów z województwa kujawsko-pomorskiego z apelem o wsparcie sprzeciwu wobec planowanej budowie linii kolejowej. Wcześniej, po spotkaniu z mieszkańcami osiedla Panorama, wystosował pierwsze pismo do władz CPK.

– Inwestycja ta znacząco wpłynie na tereny objęte obszarem inwestycji oraz na tereny przyległe – napisał do parlamentarzystów włodarz. – Przedstawione warianty linii kolejowej będą miały nie tylko negatywny wpływ na strategiczną infrastrukturę miasta Golubia-Dobrzynia, tj. oczyszczalnię ścieków i ujęcie wody, […] ale również projektowana linia będzie miała negatywny wpływ dla mieszkańców miasta jak i właścicieli gruntów znajdujących się w rejonie planowanej inwestycji. Przebieg projektowanej trasy w przedstawionych wariantach zaplanowany został przez tereny już zurbanizowane, co spowoduje konieczność przesiedlenia części lokalnej społeczności, wyburzeń budynków mieszkalnych czy gospodarczych, które są miejscem życia i pracy wielu ludzi oraz dorobkiem całego ich życia. Wskazać należy, że inwestycja przyczyni się do spadku wartości nieruchomości w otoczeniu linii, za które lokalni mieszkańcy nie otrzymają odszkodowań. Projektowana trasa będzie miała negatywny wpływ na warunki życia mieszkańców miasta, wobec czego jako reprezentant lokalnej społeczności wyrażam zdecydowany sprzeciw. Wskazać należy, że inwestycja w zaproponowanych wariantach w żaden sposób nie przyczyni się do rozwoju przestrzeni miasta, a będzie wiązać się z koniecznością zmiany strategii samorządu gminy oraz całościowej zmiany polityki przestrzennej, generując nieprzewidywalne obciążenia finansowe dla budżetu Gminy Miasta Golubia-Dobrzynia. Inwestycja w negatywny sposób wpłynie na lokalną sieć drogową i obsługę komunikacyjną terenów, stanowić będzie linię podziałową, utrudniającą komunikację w mieście. Konieczność wybudowania licznych obiektów inżynieryjnych takich jak tunele, wiadukty oraz drogi dojazdowe wpłynie na komunikację i utrudni przemieszczanie się mieszkańców. Mając na względzie ważny interes publiczny i społeczny, zwracam się z apelem o poparcie sprzeciwu wobec budowy linii kolejowych we wszystkich wskazanych dotychczas wariantach w granicach Gminy Miasta Golubia-Dobrzynia.

Niemal w tym samym czasie przyszła odpowiedź ze strony CPK, na pismo burmistrza z końca marca.

– Projekt jest w początkowej fazie realizacji i możliwe są znaczące korekty przebiegu wariantów – pisze Tomasz Nawara z CPK. – Głównym zadaniem studium jest bowiem zgromadzenie i uwzględnienie możliwie szerokiego spektrum danych dotyczących między innymi planowania przestrzennego, kierunków rozwoju gospodarczego, planowanych działań w zakresie polityki transportowej i lokowania siedlisk mieszkalnych, w kwestii ochrony przyrody, lokalizacji innych inwestycji o charakterze liniowym (sieć drogowa, sieci energetyczne, rurociągi gazu, ropy naftowej i paliw) i innych istotnych dla regionu uwarunkowań. Podsumowując warianty, które aktualnie poddane są analizom, traktować należy jako otwarcie dyskusji nad przebiegiem linii kolejowej. Propozycje mają za zadanie wesprzeć proces uzyskania szczegółowych informacji od jednostek samorządu terytorialnego oraz interesariuszy branżowych zaangażowanych w proces inwestycji. W I etapie studium dyskusje robocze skupiają się wokół podmiotów na poziomie miast i gmin oraz interesariuszy branżowych. Celem inwestycji jest realizacji założeń w zakresie utworzenia korytarza transportowego o odpowiednich parametrach technicznych, z uwzględnieniem interesu społeczeństwa i ochrony środowiska naturalnego, a także z poszanowaniem ładu przestrzennego oraz kluczowej infrastruktury na obszarze poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Podczas spotkania w Urzędzie Miasta Golub-Dobrzyń oraz podczas spotkania z przedstawicielami MZWiK, poruszone zostały bardzo istotne kwestie dotyczące ujęcia wody, oczyszczalni ścieków oraz ingerencji w istniejącą i projektowaną zabudowę na obszarze miasta. Na podstawie informacji oraz materiałów otrzymanych podczas spotkań zespół projektowy będzie analizował możliwości ominięcia kolizji bądź ograniczenia ingerencji w obszary, które wskazane zostały jako istotne z punktu widzenia urzędu miasta i MZWiK.

Zakres inwestycji ma być ogromny. Przez Golub-Dobrzyń ma przechodzić estakada, most kolejowy, wiadukty. To wszystko może generować niesamowity hałas i niewyobrażalne uciążliwości dla mieszkańców. Czy tak faktycznie będzie? Plan jest na lata, linie kolejowe mają zostać wybudowane do 2034 roku. Przypominamy, że w tym samym czasie trwają również konsultacje przebiegu obwodnicy miasta. W tym wypadku też nikt nie uwzględnia przebiegu planowanej linii co CPK. Jak sprawa się zakończy? Tego jeszcze nie wiemy. Do tematu na pewno będziemy wracać.

Szymon Wiśniewski, fot. archiwum

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Golub-cgd.pl




Reklama
Wróć do